Taivānas anime un manga.

Lekcija, kura tā arī netika nolasīta.

Laikam nav jāskaidro, kas ir anime žanrs kopējā animācijas lauciņā. Tomēr īsumā paskaidrošu. Ar šo vārdu parasti apzīmē Austrumu valstu animāciju: filmas un seriālus, kas atšķiras ar īpatnēju stilu un sižetiem, kas ļoti bieži nav domāti, kā filmas bērniem, bet aptver absolūti visu kinomākslas spektru, sākot ar mazuļiem un beidzot ar tā sauktajām filmām pieaugušajiem. Sākums, protams, bija Japāna, ne velti kādreiz rakstīja, ka 60 procenti no visas animācijas tiek saražoti Japānā. Taču neatpaliek arī Ķīna – īpaši kontinentālā, Koreja (dabiski, ka Dienvidkoreja). Kaut kas no Taizemes un pat Indijas, un vēl kaut kur. Taču pašreizējā tēma ir Taivāna jeb Ķīnas Republika. Jau iepriekš atvainojos, ka neesmu liels speciālists šīs valsts produkcijā, tomēr piekritu lekcijai, jo pašam bija interesanti, ko tad īsti taivānieši dara. [1]

Taivānas animāciju vai Taivānas donhua var izsekot līdz 1954. gada melnbaltajai animācijai „Wu Song Fights the Tiger” (武松打虎), ko veidoja brāļi Kuei, bet agrākā saglabājusies ir „The Race Between Turtle and Rabbit” (齜呔賽跱). 60. gadu beigās Kuangči programmu dienestā, un tā bija arī pirmā krāsainā animācija Taivānā. 1970. gados Taivānas animatori devās uz ārzemēm, lai pētītu animācijas veidošanas paņēmienus ASV un Japānā, atverot Taivānas OEM pašu veidotās animācijas industriju. [2]

1950. un 1960. gadi

1950. un 1960. gados Taivānas brīvā laika aktivitātes galvenokārt bija filmu, televīzijas, tautas operas un cimdu leļļu teātra skatīšanās. Lai gan Taivānā tika pārraidītas amerikāņu animācijas filmas, kopumā tika uzskatīts, ka tas kaitē studentu studijām un palielina mācību pārtraukšanas risku, tomēr jau daži taivānieši eksperimentēja ar īsa garuma animāciju veidošanu. 1961. gadā Fr. Filips L. Burets, S.J. (卜立輝神父) nodibināja Kuangči programmu dienestu (KPS) un sāka Taivānas multimediju industrijas attīstību, iegādājoties lietotu animācijas aprīkojumu no ASV, to varētu uzskatīt par Taivānas animācijas formālo aizsākumu.

1963. gadā Fr. Burē ieteica Linusam Zao (趙澤修 Chao Tse-hsiu / Zhao Zexiu) iegūt animācijas apmācību Disnejā Holivudā. Linuss iepriekš strādāja uzņēmumā “Toei Animation” no 1959. gada. Pēc Linusa atgriešanās Taivānā 1965. gadā KPS tika izveidota animācijas nodaļa. Pirmais iestudējums bija “Tēvoča Stouna vēstule” (石頭伯的信) 1968. gadā, kam sekoja “Bruņurupucis un zaķis” 1969. gadā. Tas viņam ieguva Zelta zirga balvu, un viņam tika piešķirts goda nosaukums "Taivānas animācijas tēvs" un segvārds " Taivānas Volts Disnejs" 1970. gadā finansiālu faktoru dēļ animācijas nodaļa tika slēgta un Linuss atstāja KPS. Pēc tam viņš nodibināja savu animācijas studiju “Linus Art Studio” (澤修美術製作所) un turpināja veidot reklāmas un sociālās izglītības filmas. Šī bija viena no Taivānas agrīnajām institūcijām, kas specializējās animācijas talantu izkopšanā, taču visas darbības tika pārtrauktas.Linuss 1971. gadā pārcēlās uz Havaju salām, lai ieņemtu amatu Havaju universitātē, kur pasniedza un strādāja par ārštata gleznotāju līdz 2003. gadam. [3]

1970. gadi

Japāņu animācija attīstījās ļoti strauji no 1962. līdz 1970. gadam, tik ļoti, ka Toei Japānā uzcēla jaunu filmu rūpnīcu, kas īpaši paredzēta televīzijas animācijai. Šāda strauja attīstība izraisīja palielinātu ražošanas izmaksu problēmu, tāpēc Japānas uzņēmumi meklēja ārvalstu animācijas uzņēmumus, lai pārņemtu ražošanas darbu.

1970. gadā tika izveidots “Ying Jen Cartoon Production Center” (影人卡通製作中心), kas sastāvēja no divpadsmit animatoriem. Japāņu animatori Kusube Daikichirou (楠部大吉郎), Tsutomu Shibayama un Otsuka Yasuo devās uz Taipeju, lai strādātu ar Ying Jen, kurš bija atbildīgs par japāņu animācijas apakšlīgumu slēgšanu, savukārt oriģinālo mākslu bija zīmējuši japāņu oriģinālie mākslinieki. Visi instrumenti, piemēram, lineāli, pildspalvas un celuloīds, tika stingri importēti no Japānas. Tādas animācijas kā “Milžu zvaigzne” un “Austrumu raganas” (東洋の魔女) [Star of the Giants un The Oriental Witches] veidoja “Ying Jen Cartoons”. Par “Austrumu raganām” tajos laikos sauca Japānas sieviešu volejbola izlasi, kas toreiz bija ļoti spēcīga. [4] Taču pēc nedaudz vairāk kā gada Ķīnas Republika un Japāna pārtrauca diplomātiskās attiecības, turklāt toreizējā animācijas mākslinieka alga nebija pietiekama iztikai (viena animācijas lapa bija trīs NTD vērta), līdz ar to Ying Jen paziņoja par sava centra likvidāciju.

1971. gadā Teng You-li (鄧有立), kurš vēlāk tika nosaukts 1975. gadā kā viens no Ķīnas Republikas desmit izcilajiem jauniešiem (中華民國十大傑出青年), nolīga vairākus animācijas māksliniekus no Ying Jen un nodibināja “China Cartoon Product”. Taču Tengs nolēma iet citu ceļu nekā Ying Jen, veidojot paštaisītu animāciju. 1972. gadā tika izlaista eksperimentāla filma "Jauns ceļojums uz Rietumiem" (新西遊記), kuras režisors bija Ču Ming-tsans (朱明燦), un par to ziņoja TTV, CTV un citi kabeļtelevīzijas tīkli un drukātie mediji. Ziņas sasniedza “South Sea Film & Co” (香港南海影業公司) režisoru Čanu Jingu (張英), kurš apsprieda sadarbību ar “Cartoon Production” un nolēma finansēt animācijas filmas “Creation of the Gods” veidošanu. [5] Diemžēl no tik veciem laikiem internet prakstiski neko nevar atrast, bet bildē ir posteris no 2023. gada ķīniešu filmas ar tādu pašu nosaukumu, jo šī klasiskā ķīniešu leģenda ir ļoti populāra.

Veidojot “Dievu radīšanu” (封神榜), ķīniešu multfilmu ražošana joprojām bija scenārija rakstīšanas un varoņu dizaina izpētes stadijā. Lai gan viņi uzaicināja Honkongas scenāristu San Gong-seh (申江寫) rakstīt scenāriju, San rakstīja lugas filmām un nesaprata animācijas būtību, scenārijs kļuva pārāk liels. Lai gan viņi izmantoja Brūsa Lī izdevību, pievienojot wuxia un kung fu elementus, kases sniegums nebija labs. Freds Tans (但漢章 Tan Han-chung) savulaik filmu kritizēja: "Bērni to nesaprot un pieaugušie nevēlas skatīties."「小孩子看不懂、大人不願意看.

1979. gadā Tsai Ming-chin (蔡明欽) bija viens no režisoriem Ķīnas multfilmas ražošanai un Toei kopdarbā veidotajai animācijas filmai “Trīs karaļvalstu romance”. Filma ieguva balvu kā labākā multfilma 1980. gada Zelta zirga filmu festivālā un balvu pasniegšanas ceremonijā, bet kasē bija vāja. Tajā laikā nebija datoru specefektu, un tas bija diezgan liels varoņdarbs, lai animētu liela mēroga kaujas ainas. [6] Skats no izrādes Pekīnas operā. Anime režisors.  

1974. gadā Linusa Zao protežē Huang Mu-tsun (黃木村 Huang Mucun) nodibināja Ķīnas jaunatnes animācijas attīstības kompāniju (中國青年動畫開發公司), saīsināti kā Chung Ching, kas galvenokārt veido sociālo izglītību (中ing青). 1977. gadā filma Before It Rains (未雨綢繆), kuras tēma ir ģimenes plānošana, ieguva 14. Zelta zirga balvu kā labākā multfilma, kas bija pirmā animācijas filma. [7]

1974. gadā Tsai Chih-chung (蔡志忠) vadīja animācijas virsrakstu sēriju seriālam “Stulbais znots” (傻女), kas bija pirmais Taivānā.

1980. gadi

1978. gadā Džeimss Vans, kurš bija atgriezies Taivānā pēc studijām ārzemēs ASV, nodibināja uzņēmumu Wang Film Productions, kas koncentrējās uz ārpakalpojumu pasūtījumu pieņemšanu no tādām amerikāņu producentu kompānijām kā Hanna-Barbera un Disney. Izmantojot amerikāņu korporatīvās vadības metodes un algojot konceptmāksliniekus par augstām cenām, tas kļuva par pasaulē lielāko apakšlīgumu animācijas ražošanas centru pasaulē pēc eksporta apjoma; tajā pašā laikā tas nogalināja mazākus animācijas uzņēmumus, kas nevarēja konkurēt. Wang Film Productions un Ying Jen bija dziļi ietekmējuši Taivānas animāciju, ieviešot attiecīgi amerikāņu un japāņu animāciju.

Oriģinālā animācija 1970. gados galvenokārt tika iegūta no tradicionālo ķīniešu stāstu adaptācijām, taču 80. gados Taivānas animācija pievērsās vislabāk pārdoto manhua adaptācijai, piemēram, Tālo Austrumu karikatūras adaptācija Honkongas komiksam, kuras režisori bija Džozefs Vongs Čaks un 謝金塗 (Če). Gam-Tiu/Tse Cham To/Hsieh Chin-tu) sauca par “Old Master Q”. Tas tika pielāgots četru paneļu stila komiksam, un papildus tā smieklīgajiem sižetiem tajā bija iekļauti aklā paukotāja (Zatoichi) Brūsa Lī kāršu cīņas. un Ore wa Teppei. Tas bija liels panākums gan Honkongas, gan Taivānas kasēs ar apgrozījumu, kas pārsniedza 100 miljonus NTD. Tā ieguva labākās multfilmas balvu 18. Zelta zirga balvu pasniegšanas ceremonijā 1981. gadā. [8]

1983. gadā “Far East Cartoon” adaptēja Ao You-hsiang (敖幼祥) četru paneļu komiksu “Netīrais templis” (烏龍院) lielajam ekrānam, režisors Tsai Chih-chung. Taču tā partneruzņēmuma kvalitātes problēmu dēļ gatavais darbs bija ļoti kļūdains, un to vēl vairāk pasliktināja tas, ka tajā nebija ieviesti jauni stāsti, tas nerādījās labi kasē, un pēc tam manhua adaptāciju popularitāte ātri izzuda. Uzņēmuma “Wang Film Productions” adaptācija Brother Ox Cartoons (牛哥漫畫) filmai “Uncle Niou's Great Adventure” (牛伯伯牛小妹大破鑽石黨), režisors Ju Vei-čens (余為) bija pēdējā viļņa popularitāte manhua adaptācijām. Tas netika rādīts uz lielā ekrāna. [9]

Atšķirībā no tradicionālo stāstu pielāgošanas, pielāgojot manhua, radās rakstura dizaina problēmas. Bieži vien skatītāju interese zustu, ja tēla dizains pārāk atšķirtos no oriģināla vai ja tiek mainīts zīmēšanas stils. Finansējums un scenāriji arī bija problēmas, kas skāra Taivānas animāciju. 1983. gadā, lai gan “Tēvocis Vērsis” (牛伯伯) tika nominēts Zelta zirga balvai 1981. gadā, pēdējo labāko multfilmu balvu saņēma “Brēmene 4: Eņģeļi ellē” (四神奇 japāņu: ブレーメン4 地獄), producējis Tai. Wei Cartoon (泰威公司) sadarbībā ar Osamu Tezuku. Tas arī izraisīja paštaisītās Taivānas animācijas samazināšanos.

Pēc 80. gadu vidus Taivānas animācijas industrija lielā mērā bija atkarīga no amerikāņu apakšlīguma, lai to atbalstītu. Sākotnēji tika uzņemta TV animācija, pēc tam pakāpeniski tika izveidotas Disneja animācijas filmas. Tajā laikā Taivānas animācijas industrija, kas noslēgta ar apakšlīgumu, bija pārsteidzoši nobriedusi: līdz 1987. gadam, kad “Wang Film Productions” atvēra jaunu ēku, viņi katru gadu saražoja 170–190 darbus un nolīga vairāk nekā simts konceptuālo mākslinieku. Pateicoties satriecošajai produkcijai un efektivitātei, Holivudā “Wang Film Productions” ieguva iesauku "Maģiskā dzeguzes ligzda".

Lai gan Taivānas apakšlīgumu animācijas industrija piedzīvoja pārsteidzošu attīstību, tas bija laiks, kad liela daļa amerikāņu un japāņu apakšlīgumu animācijas tika ātri izmesta atpakaļ Taivānā. Ārzemju animācija tik ļoti iedragāja sākotnējo animācijas tirgu, ka Taivānas televīzijas kanālos gandrīz nebija nevienas paštaisītas animācijas.

Animācijas, kas nav saistītas ar celuloīdu, ietver Cheng Chen-yi (張振益) Iespaids no manas bērnības (兒時印象) 1985. gadā un māla animāciju Cat Hiding (躲貓貓) 1987. gadā. Ir arī Broadcast Development Foundation (圻鑇's (圻)雇's (圻)雇's (圻)雇's (圻)雇's (圻)雇 Grande Story Foundation (阿公講古) un Li Han-wen (李漢文) un David Tao Sr. (陶大偉) kopdarbs papīra grebšanas animācijas darbā “The Adventures of Little Calabash” (小葫蘆歷險記). [10] Tomēr šīs animācijas netika apvienotas ar biznesa modeļiem.

1990. gadi

Deviņdesmito gadu sākumā Taivānas ekonomika pieauga, jaunais Taivānas dolārs pieauga un algas pieauga, šie faktori nepārtraukti palielināja apakšlīgumu nozares ražošanas izmaksas. Lai samazinātu izmaksas, animācijas apakšuzņēmuma rūpnīcas tika izveidotas un pārvietotas uz kontinentālo Ķīnu un Dienvidaustrumāziju. 1989. gadā Sems Vans (王亞泉)/Wang Yaquan nodibināja “Morning Sun Animation” (朝陽動畫), pirmo Taivānas animācijas uzņēmumu, kas dibināts kontinentālajā daļā.

Apakšuzņēmēju nozarei pārceļoties uz ārzemēm, Taivānas animācijas industrija pakāpeniski virzījās uz radošumu un pētniecību un attīstību, lai izdzīvotu. Deviņdesmitajos gados informācijas birojs izmantoja līdzekļus, lai subsidētu vairākus pilnmetrāžas animācijas darbus, tostarp Tālo Austrumu Tsai Chih-chung oriģināldarbu “Zen Taipei Ah-Kuan” (禪說阿寬), kuru režisors bija You Jing-Yuan (游景源). Animācijas un kolorītas tika ražotas kontinentālajā daļā, bet režija, oriģinālā koncepcija un montāža tika ražota Taivānā, lai gan tās kases veikums nebija pārāk labs, videolentes pārdošana bija veiksmīga, un tā ieguva īpašo žūrijas balvu (金馬獎評審特別獎). 31. Zelta zirga balvas ceremonijā. [11]

1998. gadā “Vecmāmiņa un viņas spoki” Grandma and Her Ghosts [zh] (魔法阿媽), kuru vadīja Van Hsiao-ti (王小棣) un sadarbojoties ar Dienvidkoreju, izmantoja Taivānas vietējo paražu un tautas uzskatu tēmu, kas rezonēja Taivānas kopienā un tika atzīta par labāko filmu 1. Taipejas filmu festivālā, taču, tā kā Zelta zirga balvas tiesneši uzskatīja, ka filmas sižets ir neparasts, filmas 35. Zelta zirga balvu neieguva, ne ninētā, ne filma “Pasaules gals”. [12]

Arī 1998. gadā Kanga Čin-Ho (康進和) režisēja filmu Kavalan (少年噶瑪蘭), ko finansēja PTS un filmēja “Wang Film Productions”. Šī tēma ir aborigēnu stāsts, kas nodots Kabalanas līdzenumā, aprakstot kosmosa galveno varoni. un laiks atgriezties senos laikos līdzenumā. Mākslas dizains nebija slikts, taču Taivānas aborigēnu kultūras izpratnes trūkuma dēļ aborigēni animāciju nenovērtēja. [13]

Papildus paštaisītām filmām Taivānas animācija meklēja sadarbību arī ar citām valstīm. 1994. gadā, gatavojoties publiskai pārraidei, NHK un Dienvidkorejas KBS finansēja filmas “Konfūcijs” (孔子傳) tapšanu, taču dekrēta un dažādu faktoru dēļ tas netika rādīts kinoteātros; 1995. gadā Lin Cheng-te manhua Young Guns tika pielāgots un izgatavots divos OVA komplektos, izmantojot metodes, kas iegūtas sadarbībā ar japāņiem, un diezgan labi tika pārdots mazumtirdzniecības tirgū.

1995. gadā pilnmetrāžas amerikāņu 3D animācijas “Toy Story” bija liela ietekme uz animācijas industriju. Tajā pašā laikā Taivānas 3D animācijas īsfilma “The Sky of Little-Sun” (小陽光的天空), kuras režisors bija Čens Fens (鄭芬芬) un kuru producēja Saules sociālās labklājības fonds, stāsts seko stāstam starp parastu cilvēku meiteni un meitene ar apdegumiem; šajā laikā “Wang Film Productions” arī iesaistījās 3D animācijas apakšlīgumu nozarē.

2000. gadi

Digitalizācijas vilnis pārņēma pasauli, un animācija nebija izņēmums. Globalizācija un radošums kļuva arvien svarīgāki animācijas veidošanā. Ņemot vērā Dienvidkorejas valdības subsidēto interneta spēļu un digitālās animācijas nozares panākumus, Taivānas valdība 2003. gadā izveidoja Digitālā satura institūtu (數位內容學院), lai veicinātu Taivānas digitālo spēļu un animācijas industrijas attīstību.

1989. gadā Čens Kenpins (陳耿彬), “Far East Cartoon's” “Old Master Q” sākotnējais mākslinieks, izveidoja “David Images Company” (大衛數位藝術公司) un ieviesa pilnu amerikāņu 3D aprīkojuma komplektu un izveidoja Taivānā pirmo 3D animācijas reklāmu. Kolin tūkstoš dolāru skudru transformators (歌林千元變身螞蟻), Tatung Space Baby (大同太空寶寶篇) u.c., un sadarbojās ar kinorežisoru Tingu Šaņ-hsi (丁善璽), kas pirmo reizi producēja asa sižeta filmu 1993. gadā. CGI, “The Magic Sword” (將邪神劍) un iezīmēja Taivānas 3D animācijas sākumu.

90. gadu beigās “Spring House Entertainment Technology” (春水堂科技) izveidoja tiešsaistes animāciju “A-Kuei” (阿貴), kas bija ļoti veiksmīga, 2002. gadā tā tika pielāgota pilnmetrāžas animācijai A-Kuei's Gonna Hammer You ( 阿貴槌你喔), šī bija pirmā digitālā animācija, kas saņēma valsts subsīdiju, un pirmā Flash animācija, kas parādījās lielajā ekrānā. [14] Citas ievērojamas digitālās animācijas ir “Tauriņu cienītāji: Liang Shanbo un Zhu Yingtai” (蝴蝶夢-梁山伯 與 祝 英 台) 2003. gadā un “Wang Film Productions” “Ugunsdzēsības bumba” (紅孩兒 : 決戰火 焰山) 2005. animācija.

Animācijai 2000. gados, neskaitot vienkāršus iestudējumus, bija jāatrisina arī scenāriju rakstīšanas, mārketinga un globalizācijas problēmas, kuras nevar atrisināt, tikai apmācot animācijas māksliniekus. Rezultātā vairākas animācijas kompānijas aktīvi meklēja starptautisku sadarbību, lai pārņemtu starptautiski veiksmīgo biznesa modeli un izmantotu iespēju paplašināties.

"Huei Yu? (nav ekvivalenta angļu valodā)" (會宇多媒體股份有限公司) sadarbībā ar Mondo Media radīja bērnu desmit baušļus (兒童十誡), kas bija paredzēti Eiropas un Ziemeļamerikas tirgum. 2004. gadā TV animācija Pandamonium tika pārraidīta Taivānā, Japānā, Ķīnas kontinentālajā daļā, Eiropā, Amerikas Savienotajās Valstīs, Dienvidkorejā uc Viņi arī eksperimentēja ar preču pārdošanu, sadarbojoties tirdzniecības partnerībā ar uzņēmumiem citās nozarēs, lai palielinātu ieņēmumus. 2007. gada vasarā “Matsu: Legend of the Sea” (海之傳說-媽祖) producēja Ķīnas “Cartoon Production” (中華卡通) sadarbībā ar “Dajia Jenn Lann Temple”, lai izlaistu preces un reklamētu. Tādā veidā Taivānas modeļa biznesa modelis pakāpeniski nobriest. [15]

2007. gadā agrīnā 2D apakšlīguma rūpnīca “Far Eastern Cartoons” (遠東卡通公司), kas pēdējo reizi piederēja Kao Činjuaņai (高錦源), nedarbojās pārāk labi, un tika pieņemts lēmums pamest apakšlīgumu biznesu un izveidot jaunu uzņēmumu, izmantojot veco nosaukumu. Tālo Austrumu (遠東), bet pievienojot Animation Tech (動畫科技). “Far Eastern Animation Tech” Pekinā izveidoja biroju, kas koncentrējās uz jaunu attīstības leņķi starp multimediju biznesu un animācijas ražošanu. Šis bija arī pirmais gadījums, kad Taivānas animācijas uzņēmums oficiāli sadarbojas ar Ķīnas kontinentālās daļas uzņēmumu, Pekinā bāzēto uzņēmumu “Songlei Culture Group” (松雷文化集團), kura biroja darbība bija vērsta uz oriģināla animācijas, mobilo tālruņu un digitālā satura izveidi un ražošanu. izveidoja vadošo radošās kultūras produktu veikalu (文化創意商品) Aizliegtajā pilsētā Pekinā. Šī sadarbība nodrošināja atbalstu un apmaiņu ar kontinentālās Ķīnas oficiālo autortiesību tirdzniecības institūciju, Pekinas Filmu akadēmiju un “Bright China Foundation” (光華基金會).

2009. gadā 44. Golden Bell Awards ieviesa kategoriju Labākā animācijas programma, kas kopš tā laika tiek piešķirta katru gadu.

2010. gadi

Līdz ar digitālo mediju pieaugumu pēc 2010. gada, 3D animācija, vizuālie efekti un digitālie mediji tika popularizēti, jo universitātes izveidoja atbilstošas nodaļas jaunu talantu izkopšanai. Studenti, kuri studējuši ārzemēs, atgriežas ar jaunām koncepcijām un tehnoloģijām, dibina savas animācijas studijas. Savienojot digitālās tehnoloģijas ar starptautiskiem standartiem un mijiedarbojoties un daloties pieredzē tīmeklī, jaunā gaisotnē ir iepludināta svaiga atmosfēra. Dažas neatkarīgas studijas sāka aktīvi ieguldīt pašmāju animācijas izstrādē.

Pēdējos gados, īpaši cienījamais Jian-Zhen (鑑真大和尚) 2010. gadā, “Atmiņas zudums” (憶世界大冒險) 2011. gadā, “Klusais kods” (BBS鄉民的正義), “A. Little}” (夋 2012.) 是隻小小鳥) 2013. gadā, “Barion” (重甲機神 Baryon) [16] 2016. gadā viena pēc otras tiek veidota Taivānas animācija kinoteātrī, un šķiet, ka tā lēni, bet pakāpeniski atjaunojas, iespējams, kādu dienu pievienosies amerikāņu un japāņu animācijai, ko bauda visā pasaulē.

https://en.wikipedia.org/wiki/Taiwanese_animation

Lai gan komiksi un mangas (mandarīnu valodā zināmas kā manhua) Taivānā kā populāras izklaides veids pastāv jau vismaz gadsimtu, salīdzinājumā ar japāņu mangu tie ir gandrīz pilnīgi nezināmi jūsu ikdienas angliski runājošajam komiksu cienītājam. Par laimi, Ķīnas Republikas Kultūras ministrija ir strādājusi, lai labotu šo situāciju, izmantojot tīmekļa mārketinga pasākumus Books from Taiwan, kas tikai pagājušajā mēnesī izlaida divpadsmit godalgotu Taivānas manhua darbu paraugus (runa ir par 2011. gadu, dabiski, ka visus 100 gadus šādā lekcijā nav iespējams aplūkot). Papildus vietnei, kurā ir vairāk nekā 300 lappušu augstas kvalitātes PDF un fona informācija, kas pieejama lejupielādei bez maksas, Books from Taiwan ir arī izdrukājusi īsāku, 70 lappušu saīsinātu tā paša projekta versiju, kas tiks izsniegta grāmatu izstādēs:

[17]

Šeit ir īsi kopsavilkumi par divpadsmit grāmatām (nedodu visas), kā arī saites uz Taivānas grāmatu parauga nodaļām, kā arī vienu, ko sagatavojis izdevējs:

1. CHANG SHENG'S 常勝 POSTAPOKALIPTISKS TRILERIS BABY [18]

● 2011. gada Zelta komiksa balvas ieguvējs par labāko komiksu

● 2011. gada Zelta komiksu balvas ieguvējs kategorijā Labākā Shonen Manga

2043. gada 1. decembris. Noslēpumainā dzīvības forma BABY iebrūk Zemē un pārņem kontroli pār vairākiem cilvēku saimniekiem, parazitējot tajos. Apsēstie ķermeņi metamorfizējas par briesmoņiem, ko sauc par “Organiem”, kas asiņainos slaktiņos nogalina lielu cilvēces masu, novedot cilvēci uz izmiršanas robežas. Pēc tam 1. decembris tiek dēvēts par “Izmiršanas dienu”. Cīnoties ar Organo, stāsta galvenā varone Elīsa atklāj, ka viņas kreiso roku ir inficējis BĒRNS. Tomēr, ja neskaita pulsējošas sāpes rokā, nekas pārējā viņas ķermenī nemainās. Elīsa sāk meklēt citus izdzīvojušos, cerot atrisināt BEBYA noslēpumu…

Baby pirmo reizi tika publicēts šonen manga žurnālā, pirms tika savākts piecu sējumu komplektā. Tas ir rets Taivānas zinātniskās fantastikas komiksa piemērs, un tiek uzskatīts arī par Čang-Šenga pazīstamāko darbu. Lai gan viņš sāka zīmēt komiksus vēlāk nekā daudzi citi mākslinieki, viņa drosmīgā domāšana ārpus kastes ir ierindojusi viņu savā līgā.

3. DŽIANA DŽIA-ČENGA 簡嘉誠 DOKUMENTĀLAIS PIEDZĪVOJUMS LAIKA VILCIENS 時空鐵道之旅 [19]

● 2013. gada Zelta komiksa balvas ieguvējs par labāko komiksu

Laika vilciena varoņi ir divi tipiski deviņi līdz pieci veci, kuri vilcienā dodas atpakaļ uz savu dzimto pilsētu. Šķiet, liktenis viņus ir savedis kopā — viņi mācījās tajās pašās skolās un strādāja vienā uzņēmumā, un tagad viņi satiekas tajā pašā vilcienā uz mājām. Bet, kad vilciens pie pārbrauktuves saduras ar kravas automašīnu, viņi kopā ar meiteni ar truša ausīm tiek sūtīti ceļojumā laikā. Pa ceļam viņi var redzēt tvaika vilcienu 1911. gadā, 1935. gada Alishan meža dzelzceļu, cukura dzelzceļu 60. gados un zilo Chukuang Express 1970. gados. Piedzīvojumu laikā viņi atklāj tālejošo ietekmi, kādu dzelzceļi ir atstājuši uz vienkāršo cilvēku dzīvi... un jūtām, kas viņiem ir vienam pret otru.

Šī grāmata ir silts un aizkustinošs stāsts par četriem īpašiem mirkļiem vairāk nekā simts gadus ilgā Taivānas dzelzceļa vēsturē. Pievilcīgi ne tikai nopietniem vilcienu uzraugiem, pat nespeciālisti lasītāji ir uzskatījuši, ka Dzjana Dzja-Čenga pieeja šai tēmai ir jauna un aizraujoša.

4. KIYA CHANG'S 張季雅 VĒSTURISKĀ DAĻA DAĻA TĒJAS LAIKA PIEDZĪVOJUMS 異人茶跡:淡水1865. [20]

● 2014. gada Zelta komiksu balvas ieguvējs kategorijā Labākais jaunais mākslinieks

Tamsui, 1865. gads. Pēc 1858. gada Tjaņdzjiņas vienošanās Tamsui ir kļuvis par līguma ostu, to pārpludina ambiciozi uzņēmēji. Pēc Taivānas klimata izpētes skots Džons Dods ir optimistisks par tējas nozares turpmāko attīstību Taivānā. Viņš izveido uzņēmumu, gatavojoties audzēt un eksportēt tēju. Aptuveni tajā pašā laikā Li Čun-Šens ierodas no Sjameņas. Viņa angļu valodas zināšanas ļauj Čun Šenam kļūt par Doda palīgu, taču viņi saskaras ar neieinteresētiem vietējiem tējas audzētājiem, stūrgalvīgiem valdības ierēdņiem, biznesa partneru krāpšanu un daudzām citām grūtībām. Neskatoties uz izredzēm, viņiem izdodas cīnīties un iegūt sev īstus vārdus Taivānas tējas industrijas vēsturē.

Kamēr A Teatime Adventure stāsta vienkāršu stāstu, Kijas Čangas prasmīgais dialoga un rakstura pielietojums padara šo stāstu par tālo pagātni ne tikai informatīvu, bet arī interesantu un saistošu mūsdienu lasītājiem.

5. RUAN GUANG-MIN’S 阮光民 FOODIE MEMOIR THE SONING OF HAPPINESS 幸福調味料 [21]

  2012. gada Zelta komiksa balvas ieguvējs par labāko komiksu

Šajā grāmatā ir izmantots vienkāršs zīmēšanas stils, lai pastāstītu sešus stāstus par gaumi, tostarp vecu vīru, kurš ir gatavs likt savu dzīvi uz veca veikala, jaunu cilvēku, kurš vēlas īstenot savus sapņus, reformētu noziedznieku, klientu. iemīlējies uzkodu veikala īpašniekā, un filozofiska diskusija starp cukura burciņu un piparu trauciņu. Katrs no tiem parāda Ruan Guang-Min dziļo un koncentrēto uzmanību detaļām, kas veido ikdienas dzīvi. Parastas, ikdienišķas sarunas ir siltas empātijas piesātinātas, un viņa rūpīgie otas triepieni un krāsas rada nostalģijas piesātinātu atmosfēru.

6. T.K. DŽANGA ŠIKSIŅA ACTION KOMĒDIJA BLACK DREAMS 黑色狂想曲 [22]

● 2011. gada Zelta komiksu balvas ieguvējs par daudzsološāko jauno komiksu

Kādu dienu Inkijs, kung fu rīka galva, zīmē komiksu, kad viņš nejauši iemērc pildspalvu pudelē ar tūkstošgadu tintes pudeli. Tūkstošgadu tinte, ko viņam iedeva bērnības mīļotā Šena. gan caur lapu, gan Inklandē. Vēl dīvaināk, Inklandē visas Inkijas mežonīgās fantāzijas ir kļuvušas par realitāti! Tomēr, kad Inkijas darbi atdzīvojas un lietas sāk kļūt nekontrolējamas, kā Inkijam un Šenam izdosies izbēgt no šīs bīstamās fantāzijas zemes?

Salīdzinot ar T.K. Džan Šiksina pirmajā grāmatā Skanda: Flaming Truth māksla Melnajos sapņos ir salīdzinoši vienkārša un tieša, taču nepārtraukti fantastiski sižeta pavērsieni demonstrē šī jaunā komiksa mākslinieka nobriešanu.

7. KELI’S 顆粒 FANTASY ROMANCE MAKE A WSH, DAŠI! 許個願吧!大喜 [23]

● 2011. gada Zelta pūķa balvas ieguvējs par labāko Shojo mangu Ķīnā

● 2011. gada Starptautiskās mangas balvas sudraba balva Japānā

● 2012. gada Zelta komiksu balvas ieguvējs par labāko šodžo mangu

● 2012. gada Zelta komiksa balvas ieguvējs par labāko komiksu

Kao Daši ir bēdīgi slavens sliktais zēns. Viņa skolotāji ir gandrīz zaudējuši cerību, un tikai viņa mājas skolotājs Dai kungs nav pilnībā atteicies no viņa. Kādu dienu viņam neatliek nekas cits, kā ņemt Daši līdzi uz slimnīcu, lai pieskatītu savu meitu Tien-Le, tādējādi izveidojot svarīgu draudzību starp Daši un Tjenu. Tikmēr jauns vīrietis, kurš apgalvo, ka ir eņģelis, saka Daši, ka viņš piepildīs viņam vienu vēlmi, ja vien viņš izpildīs to, ko no viņa prasa. Ko Daši vēlas? Un vai viņš var izpildīt eņģeļa dotos uzdevumus?

Izsaki vēlēšanos, Daši! ir mīlas stāsts, tīrs un vienkāršs. Veidojot skaistu fantāziju saviem lasītājiem, Keli izmanto likteņa līkločus, lai uzzīmētu intīmu cilvēka dabas portretu, liekot dziļi pārdomāt to, kā mēs rūpējamies viens par otru.

9. HUANG CHIA-LI’S 黃佳莉 SHORT STORY COLLECTION MAN OF MYSTERY 謎樣少年 [24]

 

● 2013. gada Zelta komiksu balvas ieguvējs par labāko šodžo mangu

Šī grāmata ir veidota no pieciem stāstiem: skaistais, jauneklis, kurš aizrauj sievietes, bet kurš nespēj pielāgoties apkārtējai pasaulei; karstasinīgais jauneklis, kurš nevar pieradināt savu konkurētspējīgo dabu; mākslinieciskais jauneklis, kurš vienmēr sēž blakus laukiem un zīmē; populārā dziedātāja, kura slepus uzturas slimnīcā; un bagātais pleibojs, noguris no visa, ko viņš redz.

No šīm piecām galējībām Huan Chia-Li ved savus lasītājus ceļojumā, lai izpētītu cilvēka daudzās dažādās būtības un iespējas.

10. IŅINJINA PĀRVADABISKIE EPISKIE SVĒTĀ ZĪMO MEKLĒJUMI 上上籤 [25]

● 2012. gada Zelta komiksu balva kā labākais jaunais mākslinieks

Ah-Yan ir arhitektūras saglabāšanas galvenais. Kādu dienu viņa tante Marija atrod sena izskata akmens zīmogu. Tieši tad, kad viņa demonstrē savu atradumu, pieejams dievs vārdā Jinwu un mēģinājums paņemt zīmogu, sakot, ka tas ir Debesu pils Svētais zīmogs. pašā laikā Debesu pils, kas tikko atklāja, ka zīmogs ir pazudis, izsūta savus tajās aģentus "Tālā redze" un "Laba auss", piespiegotu un saņemtu svēto relikviju. Apjukumā Ah-Yan uzzina, ka cīņa par svēto zīmogu patiesībā ir sapinusies debesu mīlas dēkā…

YinYin izmanto fantastisku stāstu par svētā zīmoga dzenāšanu, lai iepazīstinātu ar Taivānas tempļu unikālo ornamentu un stāstiem aiz tiem. Viņa papildus piešķir debesu valstībai struktūras, kas līdzīga mūsdienu valdībai, ietērpjot mūžīgo laiku dievus modernā tērpā kā parastos cilvēkus, un pretstatījums sagādā patīkamu pārsteigumu.

11. WEI ZHONG-CHENG’S 韋宗成 SOCIAL SATIRE RECORD OF THE DARK Wars 冥戰錄 [26]

● Nominēts 2010. gada Zelta pūķa balvai kā labākā Shonen manga Ķīnā

● Nominēts 2011. gada Monkey King balvai Ķīnā

● Otrā balva 2011. gada Nacionālās izglītības pētniecības akadēmijas balvai par labāko komiksu

● 2012. gada Zelta komiksu balvas ieguvējs kategorijā Labākā Shonen Manga

Pēc tam, kad 1999. gada Jiji zemestrīce izpostīja Nantou, Taivānā, dēmoni sāka radīt postījumus zemes valstībā, liekot policijai izveidot “Project Blackout”, lai tos likvidētu. Kādu dienu Taipejā parādās briesmīgs briesmonis. Policija sadarbojas ar apdāvināto pusaudžu burvi Čenu Podžunu, lai nocirstu zvēram galvu un padzītu ļauno garu. Šajā procesā Po-Jungs sastopas ar meiteni, kurai ir kopīgs vārds ar dievieti Matsu, kuru Taivānas tempļos pielūdz miljoniem cilvēku. Po-Jungs paņem skaisto Matsu savā paspārnē, lai atklātu, ka nemieriem pazemē un Matsu pēkšņajai parādīšanās ir pārsteidzoša slēpta saikne…

Atšķirībā no vairuma garo komiksu Taivānā, kas parasti vispirms tiek publicēti žurnālos, pirms tiek apkopoti grāmatās, Veja Džuna-Čenga Tumšo karu ieraksts ir viens no retajiem šī noteikuma izņēmumiem.

12. AKRU VĒSTURISKI ZIEMEĻU PILSĒTAS FANTĀZIJAS ROKĻI 北城百畫帖 [27]

● 2011. gada Zelta komiksa balvas ieguvējs par labāko komiksu

● Japānas mediju mākslas festivāls Ievērojams darbs

Scrolls of a Northern City darbība norisinās 1935. gada Taipejā. Tūlīt tiks atklāta Lielā Taivānas izstāde, un jaundibinātā pilsēta mirdz kā sapnī, mirdzot naktī. Pilsētas ziemeļu nostūrī, kafejnīcas Bai-Hua-Tang (Simts gleznu zāle) pirmajā stāvā gaisā virmo svaigi ceptu konditorejas izstrādājumu smarža, un pircējus apkalpo glītas viesmīles, kas valkājušas kimono un volānveida priekšautus. Otrajā stāvā atrodas īpašnieka privātā bibliotēka, kurā ir liela un daudzveidīga grāmatu kolekcija. Spirti klīst pa plauktiem, lasot brīvajā laikā. Vēl pārsteidzošāk, iespējams, ir tas, ka izskatīgais jaunais īpašnieks, šķiet, slēpj slepenu spēku, kas tiek atklāts tikai tad, kad lietas sāk noiet greizi…

Šī grāmata sastāv no trim īsiem stāstiem, katrs ietver fantāzijas elementus. AKRU ataino stāstu par noslēpumainu un maģisku veikalnieku, kurš ir garu medijs ar rūpīgiem otas triepieniem, ieaudzinot gan vēsturiskajā fonā, gan varoņu noskaņās sapņainu romantiku.

https://www.nickstember.com/manga-from-formosa-the-wild-world-of-taiwanese-comics/

Grandmaster Of Demonic Cultivation [28]

Stāsts Mo Xiang Tong Xiu & Ilustrācijas Luo Di Cheng Qiu

Pamatojoties uz ķīniešu Xianxia romānu ar tādu pašu nosaukumu, Grandmaster Of Demonic Cultivation, kas pazīstams arī kā Mo Dao Zu Shi, ir viena no populārākajām manhua sērijām. Sērija ir vēsturiska fantāzija, un tā lasītājus aizrauj daudz vairāk par romantiku.

No nelaimīgas mīlestības līdz politikai un sazvērestībai šajā manhuā ir viss. Sērija seko Vei Vuksjanam, kurš atgriežas no mirušajiem un reinkarnējas jaunā ķermenī. Pēc tam viņam pievienojas aukstais un vienmēr stoiskais Lans Vandži, un abi kopā sāk virpuļviesuļu piedzīvojumu. Kad abi sāk savu ceļojumu, viņi izveido spēcīgu saikni, kas lēnām kļūst par kaut ko vairāk.

https://www.cbr.com/must-read-boys-love-manhua-bl-fans/

Vejs Vuksjans reiz bija viens no savas paaudzes spēcīgākajiem vīriešiem, talantīgs un gudrs jauns kultivators, kurš izmantoja cīņas mākslu un garīgumu spēcīgās spējās. Bet, kad kara šausmas lika viņam meklēt lielāku varu, dēmoniski pilnveidojoties, pasaules cieņa pret viņa spējām pārvērtās bailēs, un viņa nāve tika svinēta visā zemē. [29]

Gadiem vēlāk viņš pamostas apvainota jaunekļa ķermenī, kurš upurē savu dvēseli, lai Vejs Vuksjans varētu viņa vārdā atriebties. Lai gan Vejs Vuksjans ir ieguvis otro dzīvi, viņš nav brīvs no savas pirmās dzīves, kā arī no noslēpumiem, kas viņam tagad parādās. Tomēr šoreiz viņš tam visam stāsies pretī ar taisno un cienījamo Lanu Vandži, vēl vienu spēcīgu kultivētāju, kura nesatricināmā centība un kopīgas atmiņas par viņu pagātni palīdzēs izgaismot tumšās patiesības, kas viņus ieskauj.

https://www.goodreads.com/book/show/58701673-grandmaster-of-demonic-cultivation

Taibejā būs anime mākslas festivāls.

https://www.facebook.com/photo?fbid=122154565526091644&set=a.122098130138091644

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=122155617176091644&set=p.122155617176091644&type=3