Kaislības ap jauno epizodi VII.

"Zvaigžņu karu" turpinājums: pagātne un nākotne. 1. daļa.

Alekseja Jonova un Dmitrija Zlotņicka raksts no žurnāla "Mir fantastiki" 2013. gada februāra numura.

Vai kādreiz Džordžs Lukass apstāsies pie sešām filmām, vai arī uzfilmēs visas deviņas. Lai gan tā vienmēr ir bijusi viena filma, kas sadalīta deviņās daļās. Tā ir viena liela sāga, tāltālā galaktikā dzīvojošas ģimenes vēsture. (Riks Makollums, jaunās triloģijas producents)

2012. gada oktobra beigās Dzordžs Lukass pārdeva kompānijai Disney savu galveno garabērnu, studiju Lucasfilm ar visām tās apakšvienībām un intelektuālo īpašumu. Tajā skaitā arī “Zvaigžņu karu” Visumu. Režisors nolēma doties ilgi gaidītajā pensijā, par ko pirmo reizi jau bija runājos 2005. gadā. Starp citu, runas par septīto epizodi, kuru tagad anonsēja jaunie “Zvaigžņu karu” īpašnieki, Lukass bija sācis daudz agrāk, vēl 1977. gadā.

Džordžs Lukass ir unikāls cilvēks. No vienas puses, viņš spēj, nepamirkšķinot aci, attiekties no saviem iepriekšējiem vārdiem un pārliecināt visus, ka publika, prese vai fani visu ir izdomājuši vai pārveidojuši viņa teikto. No otras puses, Lukass izceļas ar apskaužamu neatlaidību un taupību. Daudzas idejas un sižetu iestrādnes, kas tikušas izbrāķētas, filmējot oriģinālo triloģiju, tādā vai citādā veidā tiek izmantotas jaunajās epizodēs vai animācijas seriālā “Klonu kari”.

 

 

Pirmo reizi par nodomu uzņemt deviņas filmas Lukass paziņoja jau septiņdesmito gadu beigās. No tiem laikiem trešās triloģijas sinopsis vairākas reizes ir mainījies un ar laiku Lukass vispār sāka noliegt, ka reiz ir domājis turpināt stāstu pēc filmas “Džedaja atgriešanās” notikumiem. Likās, ka par oriģinālās triloģijas turpinājumu var aizmirst. Taču Lukass kārtējo reizi pierādīja, ka princips: “Nekad nesaki “nekad” ir patiess. “Mir fantastiki” centīsies saprast, kas varēja būt un kas būs “Zvaigžņu karu” septītajā epizodē.

Sākumā bija scenārijs.

Pašā sākumā Dzordžs Lukass plānoja uzņemt tikai vienu filmu. Taču tad, kad ideja attīstījās un ieguva formu, režisora ieceres vienā filmā vairs neievietojās. Sākot pārrunas ar XX Century Fox, Lukass jau cerēja kā minimums uz trīs lentēm, tāpēc viņš saglabāja tiesības uz diviem turpinājumiem un jau iepriekš sarunāja ar Marku Hemilu (Luks) un Keriju Fišeri (Lea), ka abi tajos ņems dalību.

Lai nodrošinātos gadījumam, ja “Zvaigžņu kari” kinoteātros izgāzīsies, Džordžs palūdza pazīstamam rakstniekam Alanam Dinam Fosteram sarakstīt pirmās daļas turpinājumu, ko varētu likt par pamatu mazbudžeta filmai. Lukass nodeva autora rīcībā dažus savus sižeta uzmetumus, kas nebija iekļuvuši scenārijā un Fosters sāka darbu pie romāna “Varas kristāla šķemba”.

Tagad grāmata nesaskan ar Visuma kanonu, taču sākotnējā koncepcijā “Šķemba” ierakstījās ideāli. Artefakts, ar kura meklēšanu nodarbojās varoņi, nāca taisni no “Jaunās cerības” sākotnējiem melnrakstiem, bet Hana Solo pēkšņā pazušana bija saistīta ar to, ka par Harisona Forda piedalīšanos jaunajās filmās Lukasam pārliecības nebija. Turklāt, “Šķemba” uzskatāmi rāda, ka tajā mirklī pat pats Lukass nedomāja, ka varoņiem ir kādas radniecīgas saites. Lukam un Lea romāna lappusēs gandrīz vai veidojas romāns, bet Darts Veiders medī jauno Skaivokeru bez kādām domām par tēva jūtām.

Nodrošinājums izrādās lieks. “Zvaigžņu kari” kļūst par hītu un Lukass iegūst iespējas realizēt visas savas drosmīgākās idejas. Viņš vairāk var nedomāt par naudu un būvēt patiesi ambiciozus plānus. Tajā mirklī režisors jau ir gatavs filmēt kaut vai divpadsmit lentes – tieši tikpat daudz bija 1930-50. gadu piedzīvojumu kino seriālos, kurus tā Lukass dievināja jaunībā. 1978. gadā Džordžs shematiski izstrādāja visas divpadsmit epizodes. Saskaņā ar šo dokumentu, oriģinālā triloģija sastāvēja no epizodēm VI, VII un VIII, Klonu karu triloģija aptvēra epizodes II, II un IV, pirmā epizode bija savdabīga prelūdija, bet divpadsmitā kļuva par atrisinājumu, to, kas notiks piektajā, devītajā, desmitajā un vienpadsmitajā epizodē, Lukass nebija izdomājis.

Dažām, pirmajām daļām bija jāstāsta par Luka tālākiem piedzīvojumiem, pēc tam Džordžs plānoja pievērsties citiem varoņiem un citiem laikmetiem. Saites starp filmām viņš neplānoja tik ciešas, kā sanāca gala rezultātā. Katrai daļai tika plānota sava tēma, savs sižets un jauns režisors. Nebija runas par hronoloģisku kārtību. Pēc stāsta par Sacelšanos, Lukass plānoja pavēstīt par Obi-Vana Kenobi un Luka tēva jaunības gadiem, bet oriģinālās triloģijas producents Gerijs Kurcs vispār pat atceras, ka viņiem bija plāni, pastāstīt par to, kā radās džedaju ordenis.

Trīs reizes pa trīs.

Ar katru reāli iznākošo filmu virtuālo turpinājumu skaits samazinājās. Strādājot filmēšanas laukumā pie filmas “Impērijas atbildes trieciens”, Džordžs saprata, ka ir pārvērtējis savus spēkus. Tagad viņš runāja tikai par deviņām filmām – trīs triloģijām. Katra būtu veltīta atsevišķai tēmai un katrā būtu savs galvenais varonis. Pirmās trīs epizodes tika plānotas, lai pastāstītu par Republikas krišanu un Impērijas radīšanu, un Obi-Vana Kenobi un Anakina jaunību. Otrajā triloģijā Luks Skaivokers un dumpinieki cīnījās ar Dārtu Veideru un Imperatoru, bet trešajā jau pieaugušais un pieredzējušais Luks nodeva stafeti jaunai džedaju bruņinieku paaudzei. Kā var redzēt, no tiem laikiem ieceres daudz nav izmainījušās. Ja nu vienīgi tas, ka oriģinālās triloģijas trešo filmu Lukas bija domājis nosaukt par “Džedaja atriebību”.

Tajā laikā Lukass plānoja, ka vienīgie personāži, kas būs redzami visās triloģijās, būs roboti C-3PO un R2D2. Ar oriģinālās triloģijas aktieriem studijai bija kontrakti tikai uz trīs filmām, tāpēc Džordžs neizslēdza iespēju ka septītajai un nākošajām epizodēm viņam būs vajadzīgi pavisam jauni varoņi.

Viens no interesantākiem mājieniem uz to, ka Lukass, iespējams, centās paglabāt neuzņemtajiem turpinājumiem kādu kārti, bija aina filmas “Impērijas atbildes trieciens” beigās. Atbildot uz Obi-Vana gara vārdiem, ka Luks ir viņu vienīgā cerība – Joda saka: “Nē, ir vēl viens cits”. Tagad tiek uzskatīts, ka šie vārdi attiecas uz Lea. Taču laikā, kad tika rakstīts scenārijs, tas nemaz nebija tik acīmredzami.

Sākotnējā scenārijā, ko sarakstīja pazīstamā rakstniece Lī Breketa, Dārts Veiders nebija Luka tēvs. Tā vietā, īstā tēva gars ierodas pie jaunekļa un paziņo, ka viņam ir māsa. Pēc Breketas nāves Lukass izlabo scenāriju: apvieno vienā tēlā Dārtu Veideru un Anakinu Skaivokeru, izņem norādi par māsu un pārraksta Jodas repliku. Sākotnējais mērķis šai frāzei bija piespiest skatītajus pārdzīvot par Luku, kas pārstāja būt neaizvietojams. Pie viena Džordžs radīja rezerves krustceles scenārijam, kas radīja iespējas manevram. No tā vēlāk varētu attīstīt sižetu jaunai triloģijai, kur tā pati “cita cerība” jau spēlētu vadošo lomu.

Producents Gerijs Kurcs atceras, ka sākotnējā iecerē “Džedaja atgriešanās” beigās bojā bija jāiet tikai Veideram, bet līdz uzvarai pār Imperatoru bija jāpaiet vēl apmēram divdesmit gadiem. Un cīņā Lukam palīdzētu tas pats noslēpumainais Cits vai varbūt Cita – vēl viena džedaju ordeņa cerība. Ņemot vērā pārtraukumus starp triloģijām, varēja domāt, ka “Impērijas” notikumu laikā Cits vēl ir pavisam bērns.

Pats Lukass apraksta savu toreizējo jaunu filmu redzējumu nedaudz savādāk. Pēc viņa vārdiem, trešajā triloģijā būtu jāstāsta par Republikas atjaunošanu un džedaju atgriešanos, bet Luks spēlētu jaunajās filmās tādu pašu lomu kā Bens “Jaunajā cerībā”. Lukass bija iecerējis, ka visas trīs triloģijas aptver, apmēram, piecdesmit piecu gadu posmu.

Turpinājums sekos.