Gaisa kuģošanas pirmsākumi

V.Nemečeks, G.Vizmans

Izdevniecība „Doma"

/Viss pārējais teksts seko aiz Lasīt tālāk, jo ir apjomīga tabula. Mausns/

 

 

 

N.P.K.

Gads

Autors

Valsts

Piezīmes

Skice

1.

1862

Henrijs Gifords

Francija

Pirmais gaisa kuģis ar tvaika mašīnu. 23.septembrī pirmais lidojums. Mazas sekundes.

1855.g.ceļas gaisā otrs kuģis. Neveiksme, Gifords un Gabriels Jons iet bojā.

image001 

2.

1865

Delamarke un Jons

Francija

Balons ar dzenskrūvēm, kuras darbina cilvēku muskuļu spēks. Ierobežoti panākumi.

3.

1872

Duprē de Lomē

Francija

Ar muskuļu spēku darbināms gaisa kuģis. 2.februāra lidojums noskaidro nespēju cīnīties ar vēju

image002 

4.

1872

Pauls Henleins

Vācija

Gaisa kuģis ar gāzes motoru. Izdodas sasniegt lielāku ātrumu

5.

1883

Alberts un Gastons Tivandīri

Francija

Oktobrī izdodas ar mazu kuģīti sasniegt zināmu ātrumu. Nākošajā gadā vēl lielāku, ievietojot citu elektromotoru

Ir arī neveiksmes, bet pierādās...

6.

1884

Čarlzs Renards un A.K.

Krebss

Francija

Līdzīga tipa aparāts. 9.augustā pirmoreiz izdodas nolidot pa apli. „La France”

 

7.

1888

O.S.Kostovičs

Krievija

Divi nepabeigti dirižabļi. Benzīna dzinējs

8.

1889

P.K.

Kempbels

ASV

Labi panākumi, labas manevrēšanas spējas. Taču otro aparātu aiznes vējš. Pilots Hogans iet bojā

9.

1895

Hermanis Volferts

Vācija

Izmēģinājumā 1897.g. 12.jūnijā benzīna motora dirižablis aizdegas. Volferts ar mehāniķi Knabi iet bojā

10

1897

Dāvids Švarcs

Vācija

Pirmais pilnīgi metāliskais gaisa kuģis. Novembra izmēģinājumā kuģis parāda sevi kā lidot nespējīgu

image003 

11

1900

Ferdi-nands grāfs fon Cepelīns

Vācija

2.jūlijā pirmie

LZ I izmēģinājumi.

1905.LZII

1906.LZIII

1908.LZIV

Ir arī ne- vai komas, bet pierādās, ka cepelīni ir labākie tolaiku gaisa kuģi

image004 

12

 

 

 

 

 

13

 

 

 

 

 

14

 

 

 

 

 

15

 

 

1900

 

 

 

 

 

Ap 1910

 

 

 

 

-/-

 

 

 

 

 

-/-

Žulio un Lebaudī

 

 

 

 

Surkofs, Dvičs de la Murtē, Renards, Toress, Kevedo, Santoss – Dimons, de la Vulks

 

Parsefals, Zizgsfelda, Bāzenahs, Šperlings

 

 

 

Šio, Forlahi-ni

 

Kortings, Štagls, Maksbarts

 

Kaspars, Kodē

 

 

 

 

Francija

 

 

 

 

 

Francija

 

 

 

 

 

Vācija

 

 

Itālija

 

 

Austrija

 

 

Anglija

Vesela rinda jaunu dirižabļu. Pirmais no tiem „Le Janne”. Vad. „La Republique”. Att. „Liberte”

 

Plaša dirižabļu celtniecīna, daudzi konstruktori. Att.firmas „Zodiaks” gaisa kuģis „Capitaine Ferber

Tiek būvēti daudzi kuģi. Vislielāko populāritāti iegūst Parsevals. Pirmais PL.1 radīts 1906.g. Att. Cits „Parse-vals” no 1908.g.

Pazīstamākie to laiku gaisa kuģu būvētāji citās valstīs

image006 

 

 

 

 

 

 

Tuvojas gaisa kuģniecības ziedu laiki. Būvē arvien lielākus dirižabļus. Galveno lomu spēlē visplašāk izplatītais tips – cepelīni.