Aviācijas pirmsākumi. Pirmās motorlidmašīnas.

Izdevniecība „Doma”

/Pašu tekstu skatiet spiežot uz Lasiet tālāk. Seko apjomīga tabula. Iepriekšējo skatiet šeit. Un - ievietojot tabulu, radās dažas kļūmes, kuras salabot - man pagaidām pietrūkst zināšanu. Ceru, taps piedots un tabula būs saprotama. mausns/

 

 

 

N.P.K.

Gads

Autors

Valsts

Piezī-mes

Skice

1.

1878.

Trīs lidmašīnas, kur dzenskrūvi darbina cilvēka muskuļu spēks. Nekādu panākumu. Autori – Parnets un Linfīlds. Strādājuši atsevišķi.

2.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.

1883 – 1886

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1889

Aleksandrs Fjodorovičs Možaiskis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klements Aders

Krievi-ja

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Franci-ja

Pirmā īstā lidmašīna – „gaisa kuģošanas ierīce. Ticamu ziņu par izmēģinājumiem nav

„Avion I” („Adole”) 1890.g. vienā no mēģinājumiem nolido 50 km. „Avion II” ir nesekmīga. 1897.g. 12.un14.oktobrī „Avion III” spēj tikai uz kilometru atrauties no zemes.

image001

4.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5.

 

 

6.

 

 

 

7.

1890

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1891 – 1894

 

 

1893

 

 

 

1901

E.P.Frosts

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hairems

Stevenss

Maksimuss

 

Horacio F. Filipss

 

 

 

Vilhelms Kress

Anglija

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Anglija

 

 

 

Anglija

 

 

 

Austrija

Lidmašīna ar kustīgiem spārniņiem. Atrauties no zemes neizdevās

Sākumā lidmašīna bija piecplāksnis, tad to pārbūvēja par divplāksni. Visi eksperimenti nesekmīgi

Nesekmīgi mēģinājumi pacelt gaisā dīvaino lidaparātu

Vasaras beigās pirmie eksperi-menti, beidzas nesekmīgi. Otro lidmašīnu nepabeidz.

 

image002

8.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9.

 

 

10.

 

11.

1902

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1902

 

 

1903

 

1903

Gustavs Veiskopfs (Vait-helds)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Prestons Vatsons

 

Karls Joto

 

Zāmuels Pīrponts Lenglijs

ASV

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Skotija

 

 

Vācija

 

ASV

17.janvārī veikts it kā lidojums 15 km tālumā. Pret to liecina nākošās lidmašīnas neveiksme 1906.

gadā. Noslēpumainībā tīti ekspertimenti

vēl lielākā noslēpumainībā tīti epsperimenti

18.augustā Joto trīsplāksnis nolido 18 m. Pēc avārijas, pārbūvē par divplāksni. Novembrī vairāki 60 m lidojumi

Pilots Čarlzs M.Menlijs 8.oktobrī ar „Aerodrome” nolido 30 m. 8.de-embra mēģinājums beidzas nesekmīgi

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

image004

 

 

 

12.

1903

Villburs Raits un Orvils Raits

ASV

Pirmie, kas uzbūvējuši pa īstam lidot spējīgu lidmašīnu.

1903.g.17.de-cem-bris. 3 lidojumi ap 50 m, cetur-tais 255 m tālu.

1904.g.Lidmašīna Nr.2. 105 lidojumi ar kopējo ilgumu 45 min. 20.sep-tembrī pirmais lidojums pa apli. Novembrī divi 5 min. lidojumi.

1905.g.lidmašīna Nr.3. 26.septembris – 19 km lidojums. 4.oktobris – 38 km lidojums. 5.oktobris – 45 km lidojums. Aviācijas ēras sākums

image005

13.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

14.

 

 

15.

 

16.

1905

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1906

 

 

1906

 

1906

br.Dufo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ferdi-nands Ferbers

 

Trajans Vuja

 

Elenhammers

Šveice

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Francija

 

 

Rumānija

 

Dānija

Lidmašīna ar 2 horizontāliem propelleriem. Pacelties   gaisā nespēja.

Tikko uzbvētā lidmašīna aizgāja bojā ugunsgrēkā. 1908. un vēlāk Ferbers būvē citas lidotspējīgas lidmašīnas.

18.martā 12 m lidojums, 24 m lidojums, nolaižoties avārijas

12.septembrī viens 40 m lidojums, tālāk neveiksmes

 

17.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

18.

19.

20.

1906

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1907

1907

1907

 

Alberto Santos-Dimons

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kornī

br. Vuazeni

br. Vuazeni

Franci-ja

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Francija

Francija

Francija

13.septembrī un vēlāk pirmās atraušanās no zemes.

23.oktobrī nolidoti >50 m. Novembrī 220 m. Dimons būvē jaunas lidma-šīnas.

Helikopters, spēja pacel-ties 30 cm virs zemes.

Pirmās lidmašīnu būves firmas.

Pirmās lidmašīnas pilots Leons Dela-granžs. Pirmais lido-jums 30.augustā, 60 m.

Otrās lidmašīnas pilots Henrijs Farmens. Pirmais lidojums 30.septembrī, 30 m.

Vēlāk jau Vuazenu biplāni uzstāda rektordus

 

Aviācijas attīstība norit aizvien straujākiem tempiem, veselus aviokonstruktoru armādas cenšas pacelt gaisā savu konstrukciju lidaparātus.

Brāļi Raiti veic jaunus rekordlidojumus. Lieli iespaidu uz Eiropu atstāj V.Raita paraugdemonstrējumi, tiek sasniegts pat 90 m augstums un šī, 1908.g.31.decembrī veikts 2 stundu 20 minūšu ilgs lidojums.

No šo laiku aviokonstruktoriem jāpiemin vēl divus, kuri pirmie izveidoja veiksmīgus vienplākšņus.

-

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-

1907

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1910

Luijs Blerio

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Igo Etrihs

Franci-ja

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Austrija

1903.g. pirmā lidmašīna - spār-nus kustinoša.

Līdz 1905. – četri divplākšņi.

1907.g. sestā lidmašīna – vienplāksnis. 1909.g. pirmie panāku-mi. Nr.11 lido sekmīgi.

Pirmā lidmašīna nesekmīga. Otrā padodas labi.

„Etrich-Taube”

 

Šeit netika minētas dažas lidmašīnas un arī lidaparāti, kuri stāv visai tālu no īstās aviācijas zinātnes un, protams, nevarēja nest gaidāmos rezultātus, tas ir, lidot.