Aleksandrs Amfiteatrovs, N. Kriščevskis. Sarkanais un baltas terors. No sērijas "Krievu revolūcijas laikmeta portrets"

Krājumā ir atlasīti fragmenti no to cilvēku atmiņām, kas tika ierauti 1918.-1922. gada pilsoņu kara dzīlēs. Pierādījumi gan no sarkanā, gan baltā terora aculieciniekiem - tiek sniegta Krievijas sarkano un balto valdību soda politika pret līdzpilsoņiem.

Jūs iepazīsities ar žurnālistu, brīvprātīgo armijas virsnieku, politisko partiju dalībnieku, ārvalstu pilsoņu, kuri nonāca Krievijā, atmiņām. Zem viena vāka ir apkopoti A. Denikina, V. Krasnova, E. Dostovalova, R. Bjukeli un citu aculiecinieku atmiņu fragmenti, kas "runā" par karojošo pušu noziegumiem. no Arhangeļskas līdz Krimai, no Maskavas līdz Tālajiem Austrumiem. Publikācijas laiks sakrīt ar Krievijas revolūcijas 100. gadadienu.

Sīkāk: https://www.labirint.ru/books/619846/

Tas pats: https://www.ozon.ru/context/detail/id/143399494/

Sastādītāja J. Pavļikova.

Aleksandrs Amfiteatrovs.

Aleksandrs Valentinovičs Amfiteatrovs (1862. gada 14. [26.] decembrī, Kaluga - 1938. gada 26. februārī, Levanto, Itālija) - krievu prozaiķis, publicists, feļetonists, literatūras un teātra kritiķis, dramaturgs, satīrisku dzejoļu autors (pseidonīmi Old Gentleman, Moscow Faust u.c.). ...

Garāka informācija krievu Vikipēdijā, te izvilkums no angļu:

Kalugā dzimis priestera dēls, viņš bija apmācīts par juristu, bet kļuva par žurnālistu un populāru romānu rakstnieku. 1902. gadā viņš tika izsūtīts trimdā par satīriska raksta par imperatora ģimeni rakstīšanu. Krievijas un Japānas kara laikā viņš atgriezās, lai apmeklētu fronti, pēc tam atgriezās Rietumeiropā, dzīvojot Francijā un Itālijā.

Amfiteatrovs ir iecerējis rakstīt grāmatu par Neronu un agrīno kristietību 1890. gados. Itālijas trimdinieks sagādāja daudz avotu un pierādījumu, kā arī  piekļāvās domās vadošajiem Eiropas zinātniekiem, un 1913. gadā viņš pabeidza "Nerons: zvērs no bezdibeņa" ("Зверь из бездны. Нерон", atsaucoties uz Atklāsmes grāmatas 11. pantu: 7), imperatora Nerona dzīvesstāsts, kas Jūlija-Klaudija dinastijas beigās pārtapa par visaptverošu Romas enciklopēdiju un kritisku mūsdienu vēsturisko koncepciju pārskatu. Līdz 1913. gadam Amfiteatrova redze bija tik tālu, ka viņš nevarēja koriģēt un rediģēt tipogrāfisko druku, vairāk paļaujoties uz savu atmiņu, nevis uz lasīšanu, tādējādi pirmais izdevums tika izlaists ar lielām kļūdām un nepārtrauktiem trūkumiem. Viņa otrais romiešu pētījums par Tita arku (Arch of Titus), kas veltīts agrīnai kristietībai Romā, netika pabeigts.

Itālijā viņš pabeidza savus veiksmīgākos romānus "Astoņdesmitgadnieki" (The 80s-Niks) (1907–08) un "Deviņdesmitgadnieki" (The 90s-Niks) (1911–13), kas veltīti attiecīgi 1880. un 1890. gadu inteliģencei. "Daudzpusīgs un aktuāls, bet gudri virspusējs Amfiteatrovs rūpējās par vispārējo lasītāju, kura gaumi viņš zināja līdz pilnībai" (Cassell's World Literature Encyclopaedia, ed. S.H. Steinberg, 1680. lpp.).

1916. gadā Amfiteatrovs atgriezās Krievijā un kļuva par nacionālistiskā laikraksta "Russkaya volya" redaktoru. Sakarā ar uzbrukumiem valdībai 1917. gada sākumā viņš tika izsūtīts trimdā Irkutskā, bet pēc februāra revolūcijas viņš atgriezās Petrogradā, kur rediģēja kazaku laikrakstu un rakstīja rakstus, kuri uzbruka boļševikiem, līdz pēdējie izbeidza preses brīvību, pēc tam viņš kļuva par skolotāju un tulku. Viņš ar ģimeni pameta Krieviju 1921. gada augustā. Līdz 1922. gada pavasarim viņš dzīvoja Prāgā, pēc tam apmetās Itālijā, kur rakstīja daudziem emigrantu žurnāliem:  «Новая русская жизнь» (Helsingforsa), «Руль» un tā pielikums «Наш мир» (Berlīne), «За Свободу!», «Меч» (Varšava), «Понедельник», «Слово», «Сегодня» (Rīga), «Новое Время» (Belgrada), «Время» (Šanhaja), «Возрождение» (Parīze).

Amfiteatrovs nomira Levanto Itālijā 1938. gadā. Viņa dēli bija rakstnieks un žurnālists (un Nabokova draugs) Vladimirs Amfiteatrovs-Kadaševs; Daniele Amfiteatrovs, komponists; un mūziķi Maksims Amfiteatrovs un Romāns Amfiteatrovs.

https://en.wikipedia.org/wiki/Alexander_Amfiteatrov