NASA pasūta kosmiskos kuģus.

Raksts no žurnāla "Eho plaņeti" 2013. gada 30. numura.
Kompānija Boeing prezentēja testa versiju pilotējamajam transporta kuģim CST-100, kura radīšanu finansē NASA. Pēc plāna kosmiskajam aparātam jau pēc pieciem gadiem ir jānogādā apkalpes uz Starptautisko kosmisko staciju, kā arī uz kompleksiem, kurus vēl jāuzbūvē. Piemēram uz firmas Bigelow Aerospace piepūšamo orbitālo bāzi.
Kā apliecina astronauts Kriss Fērgisons, pēdējā šatla komandieris, bet tagad CST-100 izstrādātāju grupas vadītājs, jaunā kapsula aizvietos "pensijā aizgājušās" atspoles un ļaus ASV atteikties no dārgajiem krievu "Sojuz" pakalpojumiem.

 

 

CST-100 ar kaut ko atgādina starpplanētu kuģus no zinātniski-fantastiskajām filmām. NASA pārstāvji augsti novērtēja dizainu un tehnoloģijas jaunumus: supermodernās automātiskās vadības sistēmas, gaismas diodu apgaismojumu, sensoru displejus un pultis, kas nomainījuši milzīgo devēju, kloķu un pultu skaitu. Kā atzīmē speciālisti, runa nav tikai par cilvēku transportlīdzekli vešanai uz orbītu, bet par jaunu kosmiskās flotes koncepciju. Mērķis ir drošība, ergonomika, komforts un vienkāršība.
"Jūs te neatradīsiet tūkstošiem slēdžu un indikatoru, tāpēc ka apkalpes galvenais uzdevums nebūs kuģa pilotēšana, bet nokļūšana līdz kosmiskajai stacijai. Mēs gribām atbrīvot astronautus no lieka treniņa un mācībām, kā vadīt aparātu. Visam jābūt saprotamam intuitīvi", - paskaidro Kriss Fērgisons.
Lidojuma izmēģinājumi CST-100 paredzēti 2016. gadā. Kuģa startu nodrošinās nesējraķete Atlas V, atgriešanos uz Zemi - izpletņi un piepūšami spilveni.
Taču Boeing nav vienīgā privātā kompānija, ko finansē ASV Kosmiskā aģentūra. Komerciālo pilotējamo sistēmu attīstības programmas ietvaros NASA ir izdalījusi līdzekļus arī kompānijai SpaceX. Nauda tiks izlietota firmas kravas kuģa Dragon modifikācijai. Kuģis jau ir veicis divus sekmīgus lidojumus uz SKS. Trešais aģentūras partneris ir Sierra Nevada Corp. ar savu spārnoto aparātu Dream Chaser, kas līdzīgi šatlam, var nosēsties uz skrejceļa.