Kosmosa ziņas 2014-06-19

02.06.2014 Kosmiskie tūristi varēšot lidot apkārt Mēnesim jau pēc 3 vai 4 gadiem.

Krievijas raķešu-kosmiskā korporācija «Enerģija» esot spējīga nodrošināt Mēness aplidojumu ar kosmisko kuģi «Sojuz» jau tuvāko gadu laikā. To paziņoja kompānijas prezidents un ģenerālais konstruktors Vitālijs Lopota. «Mēs akurāt strādājam ar mūsu partneriem no Space Adventures. Mēs izskatām visas iespējas sadarboties ar viņiem un mēs spējam to paveikt — lidot apkārt Mēnesim ar «Sojuz» 2017. - 2018. gadā. Tehniski tas ir iespējams», - viņš piebilda.

Krievijas kompānijas vadītāja paziņojums parādījās pēc atskaites par to, ka parakstīts kontrakts ar diviem tūristiem, kuru vārdi atklātībai netiek ziņoti. Klienti lidos apkārt Mēnesim kopā ar profesionālu pilotu no Krievijas, kas vadīs kuģi. Dokuments ir publicēts Masačusetas Tehnoloģiskā institūta mājas lapā ar atsauci uz Space Adventures prezidentu Tomu Šelliju. Tiek ziņots, ka līgumu ar tūristiem parakstīja amerikāņu kompānija, taču datu par tūristu nacionalitāti, valsts piederību un nākošo kosmosa iekarotāju vecumu nav, raksta «Дни.ру».

[Jāpiebilst, ka sākotnēji kuģi «Sojuz» tika veidoti tieši lidojumiem uz Mēnesi, ko arī veica bezpilota variantā ar nosaukumu «Zonde», taču jautājums ir par nesējraķeti. Pašlaik jaudīgākā Krievijas nesējraķete ir «Proton», kas laiku pa laikam uzsprāgst, nesējraķetes «Sojuz» tā kā būtu par vāju, bet jaudīgākas nesējraķetes pašlaik tā kā nav arī nevienam citam? Vai dažu gadu laikā tādu varēs radīt, tas ir jautājums vai arī ir kāds cits veids, kā šo lidojumu veikt? - t.p.]

K.I.

07.06.2014 Kosmonautu-pētnieku kandidāti sekmīgi nokārtojuši Valsts eksāmenu.

5. un 6. jūnijā notika Valsts eksāmens, kura mērķis bija noteikt kosmonautu-kandidātu sagatavošanas līmeni kosmonauta darbam. Eksaminējamo grupā ietilpa: Oļegs Bļinovs, Pjotrs Dubrovs, Ignats Ignatovs, Anna Kikina, Sergejs korsakovs, Dmitrijs Peteļins, Andrejs Fedjajevs, Nikolajs Čubs.

Pusotru gadu kosmonautu-kandidāti veica vispārējo kosmisko sagatavošanos, ieskaitot pilotējamo kosmisko aparātu bortsistēmu un iekārtu tehnikas apguvi, gatavošanos lietišķiem zinātniskiem pētījumiem un eksperimentiem, ārpuskuģa darbības apguvi, gatavošanos darbībām visādos ekstrēmos atgadījumos nosēšanās laikā, dažādās klimatiskajās zonās, izgāja medicīniski-bioloģiskos testus, pārbaudes lidmašīnas vadīšanā un izpletņu lēkšanā, kā arī fizisko un humanitāro sagatavošanu.

K.I.

09.06.2014 NASA finansē divpadsmit futūristiskas kosmisko tehnoloģiju koncepcijas.

NASA sponsorēs divpadsmit tehnoloģiskus projektus, kas var aizvest pie nopietna izrāviena kosmosa izpētē tuvāko gadu laikā.

12 priekšlikumi, kas tika atlasīti, beidzoties programmas NIAC (Innovative Advanced Concepts) Fāzei 1 (Phase 1), ir visdažādākie konceptprojekti, sākot ar submarīnu, kas spētu izpētīt Saturna mēneša Titāna ogļūdeņraža jūras, un beidzot ar zondi, kas spētu ceļot pa Saules sistēmu, «pārsēžoties» no komētas uz komētu.

Katrs no nominētajiem priekšlikumie saņems finansējumu 100 000 ASV dolāru apmērā un laiku no deviņiem mēnešiem līdz gadam — pa šo laiku nepieciešams veikt koncepcijas pētījumus un sākotnējo analīzi. Pēc tam labākie varēs pieteikties grantam 500 000 dolāru apmērā — Fāze 2 (Phase 2) — uz vēl diviem gadiem, lai attīstītu koncepciju.

NIAC priekšlikumi ir visai ambiciozi, tāpēc NASA pārstāvji saprot, ka ne visi no tiem spēs «pacelties no Zemes». Taču āģentūra cer, ka vismaz daži no tiem tiks sekmīgi ieviesti, ziņo

AstroNews.

K.I.

11.06.2014 Privātfirmas pārnes savu raķešu startus.

Kompānija SpaceX paziņoja, ka kārtējo reizi tiek pārnests nesēja Falcon-9 (v.1.1) starts ar telekomunikācijas pavadoņiem Orbcomm OG2. Pēc pēdējiem datiem, starts notika no Kanaverala zemes raga ne agrāk, kā naktī no 15. uz 16. jūniju. Iemesls — tehniskas problēmas.

Arī kompānija Orbital Sciences Corporation paziņoja, kā pārnes uz jūliju nesējraķetes Antares startu ar kravas kuģi Cygnus. Iemesls tāds pats - tehniskās problēmas.

K.I.

11.06.2014 Dziedātāja Sāra Braitmena samaksās 52 miljonus dolāru lidojumam uz SKS ar kuģi “Sojuz”.

Lidojums ar krievu kuģi «Sojuz» un 10 dienu uzturēšanās uz Starptautiskās kosmiskās stacijas (SKS) borta britu dziedātājai Sārai Braitmenai izmaksās 52 miljonus dolāru, ziņo ITAR-TASS. Par to otrdien ziņoja Space Adventures prezidents Toms Šellijs. Firma nodarbojas ar «kosmisko tūristu» ceļojumu organizēšanu pēc līguma ar Roskosmoss.

Pēc viņa vārdiem, Braitmena cer doties uz SKS 2015. gada septembrī un jau tuvākajā rudenī apmeklēs Piemaskavas Kosmonautu sagatavošanas centru, kur viņai nāksies daudzus mēnešus trenēties. «Viņa ir par visiem 100% pārņemta ar šo ideju un tagad sastāda savus galīgos plānus», - Šellijs apliecināja, uzstājoties Floridas štata Nacionālajā kosmosa klubā, kur tuvumā atrodas arī NASA galvenais kosmodroms. Viņš apstiprināja, ka Braitmena grib kļūt par vēsturē pirmo profesionālo dziedātāju, kas spēs nokļūt kosmosā un izpildīt tur kādu no savām kompozīcijām.

K.I.

14.06.2014 Falcon-9 starts ar pavadoņiem Orbcomm atkal atlikts.
Problēmas ar derīgo kravu — pavadoņiem Orbcomm — piespieda kompānijas SpaceX speciālistus atkal atlikt nesējraķetes Falcon-9 startu, kas agrāk tika plānots uz 15. jūniju. Jaunais starta datums tiks paziņots pēc situācijas izpētes.

K. I.

P.S. Bulgārijas parlaments akceptējis Bulgārijas iestāšanos Eiropas Kosmiskajā aģentūrā.

P.P.S. ASV grib turpināt sadarbību ar Krieviju SKS arī pēc 2020. gada, kad beidzas tagadējais līgums. Krievija vēl domās...