Aizeks Azimovs. Viens no trim Lielajiem. 4. turpinājums.

Izmantoti materiāli no Lielās Nemirova Enciklopēdijas jeb Nemirovopēdijas, ko sastādījis M. Nemirovs.

wiki.nmrv.ru/index.php/%D0%90%D0%B7%D0%B8%D0%BC%D0%BE%D0%B2

1983. gads — dzīve:

Azimovs pārcieš trīs nieru operācijas.

1983. gads — darbi:

romāni:

«Rītausmas roboti» (Thе robots of dawn) - «Tērauda alu» un «Kailās saules» turpinājums, bija iesākts vēl piecdesmitajos, bet — pamests.

Vēlāk seko romāni: "Robots and Empire" ("Roboti un Impērija", 1985.), "Foundation and Earth" ("Fonds un Zeme", 1986.), "Prelude to Foundation" ("Fonda prelūdija", 1988.).

Bija arī citas, «ārpussēriju» grāmatas. Lielākā daļa no tām kļūst par bestselleriem. Azimovs ir sasniedzis stāvokli, ka var prasīt avansā pat miljonus, tomēr viņš to dara reti.

 

 

Viens no iemesliem, kāpēc viņš 60-tos gados galvenokārt pārslēdzās publicistiku, bija finansiālais — rakstīt fantastiku nebija tik izdevīgi. Taču pēkšņi fantastika sāka dot fenomenālu peļņu — par vienu romānu viņš dabūja vairāk naudas, nekā par desmit populārzinātniskām grāmatām.

Kaut arī Roberts Hainlains fantastikas mīļotāju vidū bija populārāks — viņš vienmēr visādās aptaujās bija pirmajā vietā, atdodot Azimovam un Klārkam otro un trešo pozīciju, tomēr Azimovs bija pazīstams lielākai auditorijai. Tik pazīstams, ka pirmais no rakstniekiem TV ekrānā parādījās pat reklāmas rullīšos. Ar savu vārdu viņš palīdzēja daudziem projektiem. Slava un nauda viņu interesēja maz. Viņš palīdzēja cilvēkiem, izdāļāja tiem idejas — tieši tāpat, kā ar spīdošām idejām viņam palīdzēja Džons Kempbels. Viņš cerēja, ka viņa vārds palīdzēs iesācējiem autoriem noturēties straumē un pa to laiku izstrādāt savu profesionālismu.

«Neparastais robots Norbijs» (Norby the Mixed Up Robot) — līdzautore Džanete Azimova, romāns bērniem

garstāsti un stāsti:

«There Was a Young Lady [= Poetic License]»

«Potential»

«Cilvēces glābējs» (Saving Humanity)

«Never Out of Sight [= The Amusement Lark]»

«The Bird That Sang Bass [= Riddled With Clues]»

«The Last Caesar [= Great Caesar's Ghost]»

«The Favorite Piece [= Face the Music]»

«The Christmas Solution»

«Nothing Might Happen»

«The Speck»

«Monday In April»

«The Magic Umbrella [= Stormy Weather]»

«State Capital [= A Chemical Solution]»

«The Briefcase in the Taxi [= Circuit Breaker]»

populārzinātniskas grāmatas:

«Klaiņojošais prāts» (The Roving Mind)

krājumi:

«Pārmaiņu vēji» (The winds of change)

Azimovs atceras: «Kopā ar darbīgo, gudro un pievilcīgo sievieti Elisu Lorensu, ar kuru kopā strādāt bija bauda, es sastādīju divus krājumus. Vienu — detektīvu, otru — fantastikas. Abās grāmatās mēs neminējām pie katra stāsta autoru, liekot lasītājiem pašiem iedomāties no kopējā saraksta, kam kurš stāsts pieder. Ceru, ka manējo - «Pārmaiņu vēji» - lasītāji atrada bez grūtībām. Man liekas, ka tas ir ļoti spēcīgs, tāpēc arī viss krājums nosaukts tā vārdā.»

antoloģijas:

«The Science Fiction Weight-Loss Book» - līdzautori Mārtins H. Grinbergs, Džordžs Mārtins

«Starships: Stories Beyond the Boundaries of the Universe» - līdzautors Mārtins H. Grinbergs

«Intergalactic Empires» - līdzautors Mārtins H. Grinbergs

«Caught In the Organ Draft: Biology In Science Fiction» - līdzautors Mārtins H. Grinbergs

«Thirteen Horrors of Halloween» - līdzautors Mārtins H. Grinbergs

«Creations: The Quest for Origins in Story and Science» - līdzautori Mārtins H. Grinbergs, Džordžs Zebrovskis

«Hallucination Orbit: Psychology In Science Fiction» - līdzautors Mārtins H. Grinbergs

«Wizards» - līdzautors Mārtins H. Grinbergs

1984. gads — darbi:

romāns:

«Cits Norbija noslēpums» (Norby's Other Secret) - līdzautore Džanete Azimova, romāns bērniem

garstāsti un stāsti:

«The Intrusion»

«The Wrong House»

«Pa mīksto sniegu» (Dashing Through the Snow)

«Dievs Aleksandrs» (Alexander the God)

«Laiks rakstīt» (Writing Time)

«Par dzeršanas kaitīgumu» (The Evil Drink Does)

«Triply Unique»

«The Queen and King»

«Principa lieta» (A Matter of Principle)

«The Ten-Second Election»

«Neither Brute Nor Human»

«The Driver»

«The Year of the Feast»

«The Redhead»

populārzinātniskas grāmatas:

«X nozīmē nezināms» (X Stands for Unknown)

«Sherlock Holmes»

«Opus 300» - tieši tā — trīssimtā no grāmatām, ko izdevis Azimovs

memuāri:

«I. Asimov: A Memoir»

krājumi:

«Banquets of the Black Widowers»

antoloģijas:

«The Immortals»

«The Science Fictional Olympics»

«Witches» - līdzautors Mārtins H. Grinbergs

«Supermen» - līdzautors Mārtins H. Grinbergs

«Children of the Future»

«Sherlock Holmes Through Time and Space» - līdzautori Mārtins H. Grinbergs, Čārlzs Vo

« Bug Awful»

1985. gads — darbi:

romāni:

«Roboti un Impērija» (Robots and Empire)

«Norbijs un pazudusī princese» ( Norby and the Lost Princess) - līdzautore Džanete Azimova, romāns bērniem

«Norbijs un iebrucēji» (Norby and the Invaders) - līdzautore Džanete Azimova, romāns bērniem

garstāsti un stāsti:

«Triple Devil»

«Upside Down»

«Halucinācija» (Hallucination)

«The Fourth Homonym»

«Unique Is Where You Find It»

«Kas savu ceļu ātrāk veiks» (He Travels the Fastest)

«The Suspect [= The Taunter]»

«Loģika ir loģika» (Logic is Logic)

«Straight Lines»

«The Man in the Park»

«Rītdienas robeža» (The Edge of Tomorrow)

«The Twins»

krājumi:

«The Disappearing Man and Other Mysteries»

antoloģijas:

«Spells» - līdzautors Mārtins H. Grinbergs

«Cosmic Knights» - līdzautors Mārtins H. Grinbergs

«Giants» - līdzautors Mārtins H. Grinbergs

«The Hugo Winners, Volume 4»

1986. gads — darbi:

romāni:

«Fonds un Zeme» (Foundation and Earth)

«Norbijs un karalienes kakla rota» (Norby and the Queen's Necklace) - līdzautore Džanete Azimova, romāns bērniem

garstāsti un stāsti:

«New England Equinox»

«Zip Code»

«Sunset On the Water»

«Ten»

«Robots, kas sapņoja» (Robot Dreams)

«Domu minēšana» (The Mind's Construction)

«The Common Name»

«Where Is He?»

«Feghuts un tiesa» (Feghoot and the courts [= Burnside and the Courts])

«Ir daudzas lietas uz debesīm un zemes...» (More Things in Heaven and Earth)

«Novērotāja acs» (The Eye of the Beholder)

«Child's Play»

populārzinātniskas grāmatas:

«Saprāta briesmas» (The Dangers of intelligence: And other essays)

antoloģijas:

«Mythical Beasties» - līdzautors Mārtins H. Grinbergs

«Comets» - līdzautors Mārtins H. Grinbergs

«The Hugo Winners, Volume 5»

«Magical Wishes» - līdzautors Mārtins H. Grinbergs

«Tin Stars» - līdzautors Mārtins H. Grinbergs

1987. gads — darbi:

romāni:

«Fantastiskais ceļojums II: Mērķis — smadzenes» (Fantastic Voyage II: Destination Brain)

«Norbijs meklē ļaundari» (Norby Finds a Villain) - līdzautore Džanete Azimova, romāns bērniem

garstāsti un stāsti:

«Pavasara kaujas» (The Fights of Spring)

«Left to Right, and Beyond»

«The Old Purse [= The Snatched Purse]»

«The Teddy Bear»

«Galateja» (Galatea)

«The Fable of the Three Princes»

«The Stamp»

«No kreisās uz labo» (Left to right)

«The Legacy»

populārzinātniskas grāmatas:

«Tik tālu, cik var redzēt cilvēka acs» (Far As Human Eye Could See: Essays on Science)

«Pagātne, tagadne un nākotne» (Past, Present and Future)

antoloģijas:

«Space Shuttles»

«Neanderthals» - līdzautori Roberts Silverbergs, Mārtins H. Grinbergs

«Devils» - līdzautors Mārtins H. Grinbergs

1988. gads — darbi:

romāns:

«Fonda prelūdija» (Prelude to Foundation)

Azimova priekšvārds:

«Kad es rakstīju «Fondu», kas pirmo reizi tika publicēts žurnāla "Astounding Science Fiction" 1942. gada maija numurā, man pat prātā neienāca, ka es esmu sācis stāstu sēriju, kas augs un nākotnē pārvērtīsies sešos sējumos ar kopējo apjomu 650 000 vārdi (pagaidām). Es nedomāju arī par to, ka šī grāmata, savā ziņā tiks apvienota ar manu īso stāstu un garstāstu sēriju par robotiem un Galaktisko Impēriju, kopā četrpadsmit sējumi, apjoms 1 450 000 vārdi (pagaidām).

Ja jūs paskatīsieties uz šo grāmatu iznākšanas datumiem, tad ieraudzīsiet divdesmit gadu klusuma periodu starp 1957. līdz 1982. gadam, kura laikā es nepapildināju šo sēriju.

Tas nenotika tāpēc, ka es pārstāju rakstīt. Īstenībā, šajā laikā es rakstīju ļoti intensīvi, taču — par citu. Tas, ka es 1982. gadā atgriezos pie šīs tēmas, nebija mana ideja. Tas bija neatlaidīga spiediena rezultāts, kā no lasītāju, tā no izdevēju puses. Galu galā, šis spiediens kļuva neizturams.

Tā vai savādāk — situācija ir diezgan sarežģīta, tāpēc ka grāmatas nav sarakstītas tādā secībā, ar kādu (iespējams) vajadzētu tās iepazīt. Un es sapratu, ka lasītāji, iespējams, priecāsies, ja es sastādītu kaut ko līdzīgu ceļvedim. Četrpadsmit grāmatas, ko izdevusi «Doubleday», sastāda kaut ko līdzīgu nākotnes vēsturei, kura, iespējams, nav visai mērķtiecīgi izstāstīta, jo es jau no sākuma sev tādu mērķi neuzstādīju.

Grāmatu hronoloģiskā kārtība, sekojot nākotnes vēstures periodiem (nevis publicēšanas hronoloģijai) ir sekojoša:

1. «Izcilais robots» (1982.) - šo sēriju sastāda 31 stāsts par robotiem, kas publicēti periodā starp 1940. un 1976. gadu un tajā ir ietverts arī mans agrīnais krājums «Es, robots» (1950.).

No tā laika, kad parādījās šis krājums, ir uzrakstīts tikai viens stāsts - «Robota sapņi», kas neietilpst šajā krājumā.

2. «Tērauda alas» (1954.) - mana pirmā grāmata par robotiem.

3. «Kailā Saule» (1957.) - otrā grāmata par robotiem.

4. «Rītausmas roboti» (1983.) - trešā grāmata par robotiem.

5. «Roboti un Impērija» (1985.) - ceturtā grāmata par robotiem.

6. «Zvaigznes kā putekļi» (1951.) - mana pirmā grāmata par Impēriju.

7. «Kosmiskās straumes» (1952.) - otrā grāmata par Impēriju.

8. «Olis debesīs» (1950.) - trešā grāmata par Impēriju.

9. «Fonda prelūdija» (1988.) - pirmā grāmata par Fondu [krieviski «Osnovaņije», arī - «Akademija», manuprāt, latviski labāk tulkot kā «Fonds» - oriģinālā «Fondation» - t.p.], neskatoties uz to, ka pagaidām ir pēdējā, kas sarakstīta.

10. «Fonds» (1951.) - otrā grāmata par Fondu. Sastāvs — četru garstāstu krājums, kas publicēti periodā no 1942. līdz 1944. gadam, plus — ievadnodaļa, kas uzrakstīta 1949. gada izdevumam.

11. «Fonds un Impērija» (1952.) - trešā grāmata par Fondu, kas sastāv no diviem garstāstiem, kas vispirms publicēti 1945. gadā.

12. «Otrais Fonds» (1952.) - ceturtais romāns par Fondu, kas sastāv no diviem garstāstiem, kas pirmoreiz publicēti 1948. un 1949. gadā.

13. «Fonda krīze» (1953.) - piektais romāns par Fondu. [Domājams, ka šeit ir kāda drukas kļūda un runa iet par romānu «Fonda mala» (1982.), vai drīzāk - «Fonda gals» (Foundation's Edge) — grūti precīzi tulkot, krieviski romāni ir lasīti sen, bet latviski viena no izcilākajām ZF sērijām nav tulkota, kāds kauns - t.p.]

14. «Fonds un Zeme» (1983.) - sestais romāns par Fondu.

...

Vai es turpināšu šo sēriju?

Tāda iespēja ir.

Piemēram, var uzrakstīt grāmatu, kas ieņems vietu starp «Robotiem un Impēriju» (5) un «Kosmiskajām straumēm» (6); starp «Fonda prelūdiju» (9) un «Fondu» (10); kā arī starp citām grāmatām.

Bet pēc tam es varētu turpināt romānu «Fonds un Zeme» 914), uzrakstot tik sējumu, cik vēlēšos.

Protams, eksistēs kāda robeža, es taču neceru dzīvot mūžīgi, taču es turēšos stingri un pēc iespējas ilgāk.»

[Autors vēlāk tiešām, kā redzēsiet, saraksta vēl dažus darbus šajā sērijā — t.p.]

garstāsti un stāsti:

«The Quiet Place»

«Ziemassvētki bez Rodnija» (Christmas Without Rodney)

«The Turning Point»

«Fantāzijas lidojums» (Flight of Fancy)

«I Love Little Pussy»

«The Lost Dog»

«Čipera smaids» (Smile of the Chipper [= Man as the Ultimate Gadget])

«Divus centimetrus garais dēmons» (The Two-Centimeter Demon) — pirmais stāsts no sērijas par dēmonu Azazelu.

Azimovs atceras: «1980. gadā džentlmenis Ēriks Ploters palūdza mani katru mēnesi uzrakstīt pa vienam noslēpumainam stāstam priekš viņa izdotā žurnāla. Biju ar mieru, jo nemāku atteikt patīkamiem cilvēkiem (visi mani pazīstamie redaktori ir patīkami cilvēki).

Pirmais stāsts, ko sarakstīju, bija fantastikas un detektīva sajaukums un tajā darbojās divus centimetrus garš dēmons. Stāstu es nosaucu «Vienādot rezultātu» un Ēriks to paņēma un publicēja.

Tajā tika stāstīts par džentlmeni vārdā Grizvolds kā stāstnieku un vēl trīs klausītājiem (tajā skaitā tēls, kas pirmajā personā arī atceras šos stāstus, tas ir, es pats). Taču, kad es nākošajam numuram mēģināju turpināt tādā pašā garā (jaunais stāsts «Tikai viens koncerts»), Ēriks teica: «Nē!» Vienu reizi varot būt fantastika, bet nevajagot to ieviest par tradīciju.

Tāpēc es noliku pie malas «Tikai viens koncertu» un sāku rakstīt tikai noslēpumainus stāstus, bez jebkādas fantastikas. Vēlāk šie 30 stāsti tika apkopoti grāmatā «Unionkluba noslēpumainie stāsti» («Doubleday», 1983.) «Vienādot rezultātu» es tur neievietoju, tāpēc ka mazā dēmona dēļ stāsts krita laukā no kopējās masas.

Tajā pašā laikā man nepatīk, ja kaut kas paliek līdz galam neizdarīts, es turpināju pieslīpēt «Tikai viens koncertu» un prasīju Ērikam, vai varu viņa atraidīto stāstu publicēt kur citur. Viņš bija ar mieru, tikai ar noteikumu, ka es izmainu varoņu vārdus. Lai Grizvolds paliek tikai viņa žurnālā.

Tā nu es izmainīju galvenā varoņa vārdu uz Džordžs, izņēm laukā tēlu, no kura mutes notika stāstījums, tas ir, sevi un pārdevu stāstu žurnālam «F&SF». Tajā pašā laikā es sāku domāt par veselu stāstu sēriju, kuru domās dēvēju par «Stāstiem par Džordžu un Azazelu», kur Azazels ir dēmona vārds. «Smaidu, kas nes nelaimi» es pārdevu tampašam žurnālam. Taču man ir pašam savs žurnāls «Asimov's Science Fiction magazine» un manai redaktorei Šonai Makartijai nepatika, ka es pārdodu stāstus citiem. Es iebildu:

- Šona, stāsts par Džordžu un Azazelu ir tīrā fantāzija, bet mēs publicējam tikai zinātnisko fantastiku.

Viņa atbildēja:

- Tad samainiet mazo dēmonu ar brīnumainām spējām ar citplanētieti ar attīstītu tehnoloģiju un pārdodiet to stāstu man.

Es tā arī izdarīju. Taču stāsti par Džordžu un Azazelu tik un tā nelika mani mierā, tāpēc es turpināju tos rakstīt un beigās no astoņpadsmit stāstiem es izveidoju krājumu «Azazels». Stāstu ir tikai astoņpadsmit, jo nebija Ērika, kas paģērētu, lai stāsti ir īsi, un es rakstīju tos divreiz garākus nekā par Grizvoldu.

Tomēr stāstu «Vienādot rezultātu» es arkal tur neievietoju, jo tas bija rakstīts savādākā stilā, nekā pārējie. Nu, varbūt tas parādīsies kādā antoloģijā.

Tomēr šajos stāstos ir vēl kādi momenti:

1) tā kā pirmais stāsts sērijā neiegāja, tad mana skaistule-redaktore Dženifera Brela prasīja man pirmajā stāstā uzrakstīt, kā vispār Džordžs tika pie dēmona. Dženifera ir maiguma iemiesojums, taču, ja viņa ko grib, cīnīties pretī nav iespējams. Tāpēc es sarakstīju stāstu «Divus centimetrus garais dēmons» - jo Dženifera atkal nolēma, ka tam jābūt tieši dēmonam un es atgriezos pie fantāzijas. Azazels ir Bībeles vārds un Bībeles lasītāji to parasti uztver kā dēmona vārdu, lai gan viss ir sarežģītāk.

2) Džordžs ir cilvēks, kas mīl kaut ko dabūt par velti, un, kaut arī man principā tādi cilvēki nepatīk, Džordžs man liekas simpātisks. Tēls, no kura mutes tiek stāstīts tas viss (īstenībā — Aizeks Azimovs), regulāri saņem apvainojumus no Džordža un regulāri spiests viņam dot naudu. Taču, stāsti ir tā vērti, tāpēc es to neņemu pie sirds.

3) Visi stāsti ir domāti kā humors, tāpēc, ja to stils jums liekas, ne kā Azimovam, tad tas ir darīts speciāli. Ja jums tas nepatīk, nepērciet šo grāmatu. Taču, ja jums liekas, ka stāstos ir zināma P. Dž. Vudhauza ietekme, tad tas nav nejauši.»

populārzinātniskas grāmatas:

«Nepatiesības relativitāte» (The Relativity of Wrong)

antoloģijas:

«Monsters» - līdzautors Mārtins H. Grinbergs

«Ghosts» - līdzautors Mārtins H. Grinbergs

«Atlantis» - līdzautors Mārtins H. Grinbergs

«Encounters» - līdzautors Mārtins H. Grinbergs

Nobeigums sekos.