Robotu pirmsākumi iztēlē.

Lekcija nolasīta Lantastikas lekciju pasākumā Rīgas Centrālajā bibliotēkā 11.11.2023.

0.  Mašīncilvēks Futura no „Metropoles”.

Domas par cilvēkveidīgām, mākslīgām būtnēm ir tikpat vecas kā cilvēce, sākot jau ar antīkajiem laikiem, taču kaut kas reāls sākas rasties ar zinātniski-tehnisko revolūciju 19. gadsimta beigās. Vairāk par vēsturi var uzzināt šeit. https://www.scaruffi.com/mind/automata.html

  1. Edvards Eliss. Prēriju tvaika cilvēks. The Steam Man of the Prairies 

Edvarda S. Elisa "Prēiju tvaika vīrs" bija pirmais ASV zinātniskās fantastikas romāns un Frenka Reade sērijas arhetips. Tas ir viens no agrākajiem tā sauktā "Edisonādes" žanra paraugiem. Eliss bija ražīgs 19. gadsimta autors, kurš vislabāk pazīstams kā vēsturnieks un biogrāfs, kā arī agrīnu varoņstāstu avots Džeimsa Fenimora Kūpera stilā. Šo romānu, iespējams, iedvesmojis Zadoka Dederika ar tvaiku darbināms izgudrojums. Sākotnējais romāns tika atkārtoti izdots sešas reizes no 1868. līdz 1904. gadam. Pirmās 1868. gada drukas kopija ar neskartu vāku pieder Rozenbaha muzejam un bibliotēkai Filadelfijā.

https://en.wikipedia.org/wiki/Dime_novel

Kopsavilkums

Pirmais romāns sākas, kad Ītans Hopkinss un Mikijs Makskvisls — "jeņķis" un "īrs" Amerikas prērijās sastopas ar kolosālu, ar tvaiku darbināmu cilvēku. Šo tvaikoni uzbūvēja pusaudzis Džonijs Brainerds, kurš izmanto tvaikoni, lai vestu viņu pajūgā dažādos piedzīvojumos.

Edward Sylvester Ellis (April 11, 1840 – June 20, 1916) bija amerikāņu rakstnieks.

Eliss bija skolotājs, skolas administrators, žurnālists un simtiem grāmatu un žurnālu rakstu autors, ko viņš veidoja ar savu vārdu un vairākiem pseidonīmiem. Ievērojami Elisa fantastikas stāsti ir “The Steam Man of the Prairies” un “Seth Jones or The Captives of the Frontier”. Starptautiski Edvards S. Eliss, iespējams, ir vislabāk pazīstams ar saviem Brieža Pēdas romāniem, kurus plaši lasīja jauni zēni līdz 1950. gadiem.

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Steam_Man_of_the_Prairies

Zadoc P. Dederick bija amerikāņu izgudrotājs. Kopā ar Īzaku Grasu viņš radīja ar tvaiku darbināmu cilvēkveidīgu robotu, kas paredzēts ratiņu vilkšanai. Izgudrojums tika patentēts 1868. gada 24. martā ar patentu 75874, un tas darbojās, izmantojot sviru un kloķu sistēmu, kas pievienota ar tvaiku darbināmiem virzuļiem un katlam. Sākotnējais prototips maksāja 2000 USD (atbilst aptuveni 39 458 USD 2020. gadā) un tika uzbūvēts Ņūarkā, Ņūdžersijā. Plāni to ražot par 300 USD nekad netika īstenoti, padarot šo par piemēru tvaika enerģijas agrīnai attīstībai, kas tika pamesta. Neskatoties uz to, tādi izgudrojumi kā šis izraisīja interesi par tvaika jaudu, par ko liecina tādi romāni kā “Prēriju tvaika vīrs”, kā arī daudzas imitācijas un mānīšanās, kas parādījās tā rezultātā.

Redzēt var https://www.saturdayeveningpost.com/sep-keyword/zadoc-dederick/

Tātad, īsumā var minēt šādus linkus par 19. gadsimta automātiem.

1868 - John Brainerd's The Steam Man - fiction by Edward S. Ellis
1876 - Frank Reade's The Steam Man MkII - fiction by Harold Cohen
1879 - Frank Reade Jr.'s The Steam Man MkIII - fiction by Luis Senarens
1885 - Frank Reade Jr.'s The Electric Man - fiction by Luis Senarens
1893 - Professor Archibald Campion's Boilerplate - fiction by Paul Guinan. Taču leģenda par to ir radīta 2000. gados.
1909 - Occultus or Barbarossa – pseudo Adolph Whitman's "Occultus" (1909)

http://www.davidbuckley.net/DB/HistoryMakers/Pseudo+

2.Ogists Viljē. Androīds. Nākotnes Ieva

The Future Eve (Tulkots arī kā Tomorrow's Eve un The Eve of the Future; franču L'Ève future) ir franču autora Ogista Viljē de l'Isle-Adam simbolistisks zinātniskās fantastikas romāns. Romāns tika sākts 1878. gadā un sākotnēji tika publicēts 1886. gadā, un tas ir pazīstams ar termina "Android" popularizēšanu.

Viljērs sāk romānu ar savu galveno varoni, izdomātu Tomasu Edisonu, apcerot viņa izgudrojumu ietekmi uz pasauli un traģēdiju, ka tie nebija pieejami, kamēr viņš tos neizgudroja. Pārtraucis sapņus, Edisons saņem ziņu no sava drauga lorda Ēvalda, kurš pirms dažiem gadiem izglāba viņa dzīvību un kuram viņš jūtas parādā.

Kad Ēvalds piezvana, viņš atklāj, ka ir tuvu pašnāvībai savas līgavas jaunkundzes Alisijas Klērijas dēļ. Alisija tiek raksturota kā fiziski perfekta, bet emocionāli un intelektuāli tukša. Viņa teiks visu, ko viņa uzskata, ka citi vēlas dzirdēt. Tālu no savām ambīcijām vai mērķiem viņa dzīvo savu dzīvi, balstoties uz to, ko, viņasprāt, no viņas sagaida. Ēvalds apraksta savu neapmierinātību ar atšķirību starp viņas izskatu un pašu un apliecina, ka, lai gan viņam nevar būt cita, viņa ir tik bezcerīga, ka viņš ir apņēmies nogalināt sevi.

Edisons atbild, piedāvājot Ēvaldam uzbūvēt mašīnu-sievieti Alisijas formā, bet bez viņas apgrūtinošās personības. Viņš parāda Ēvaldam Androīda prototipu ar nosaukumu Hadaly un Ēvalds ir ieintriģēts un pieņem Edisona piedāvājumu. Edisons atklāj, ka ir uzaicinājis Alisiju uz savu rezidenci Menlo parkā, lai iekustinātu procesu. Pēc tam viņš joprojām nedaudz šaubīgajam Ēvaldam paskaidro, kā viņš mijiedarbosies ar Androidu un cik dabiski tas viss jutīsies.

Pēc tam Ēvalds piespiež Edisonu pastāstīt, kāpēc viņš vispār radīja Hadaliju. Edisons stāsta par garu stāstu par Edvardu Andersona kungu, kuru uz neuzticību vilināja jauna sieviete vārdā Miss Evelīna. Viņa neuzmanība, ko izraisīja Evelīnas jaunkundzes viltība, pilnībā sagrauj viņa dzīvi. Pēc tam Edisons stāsta, ka izsekoja Evelīnas jaunkundzi tikai tāpēc, lai atklātu, ka viņa nav tāda, kāda izskatījās, drīzāk viņa bija šausmīgi neglīta, un viņas skaistums bija tikai kosmētikas, parūku un citu aksesuāru darbs. Edisons radīja Hadaliju, cenšoties pārvarēt īstu sieviešu trūkumus un mākslīgumu un radīt perfektu un dabisku sievieti, kas varētu sagādāt vīrietim patiesu laimi. Pēc tam Edisons aizved Ēvaldu atpakaļ pie Hadalijas un izskaidro viņam precīzas viņas funkcionēšanas mehāniskās detaļas: kā viņa kustas un runā, elpo un mazgājās, visu laiku skaidrojot, cik dabiskas un normālas ir Hadalijas vajadzības, salīdzinot tās ar līdzīgām cilvēka darbībām un funkcijām. .

Pēc tam, kad ir noskaidrota informācija par androīda darbību un uzbūvi, Alisija ierodas un tiek pavadīta. Edisons viņu pārliecina, ka viņa tiek uzskatīta par svarīgu lomu teātrī. Nākamo nedēļu laikā viņa pozē Edisonam, un viņas precīzā fiziskā līdzība tiek dublēta un tiek veikti viņas balss ieraksti. Galu galā Edisons aizsūta Alisiju un iepazīstina Ēvaldu ar savu mākslīgo Alisiju, neatklājot, ka tā nav īstā. Ēvalds ir ļoti aizrāvies ar viņu, un viņa viņam slepeni atklāj, ka patiesībā viņa nav vienkārši Androīds, bet ir pārdabiski apveltīta ar Edisona mistiskā palīga Sovana garu. Ēvalds neatklāj šo faktu Edisonam, bet tā vietā dodas kopā ar Hadaly-Alicia-Sowana. Tomēr, pirms viņš ar savu jauno mīļoto var sasniegt savu jauno dzīvi, Ēvalda kuģis nogrimst un Androīds, kas ceļoja kopā ar kravu, tiek iznīcināts.

Jean-Marie-Mathias-Philippe-Auguste, comte de Villiers de l'Isle-Adam (dzimis 1838. gada 7. novembrī — 1889. gada 19. augusts) bija franču rakstnieks simbolisms. Ģimene viņu sauca par Matiasu, bet draugi viņu sauca par Viljeru; viņš arī izmantotu vārdu Auguste, izdodot dažas savas grāmatas.

Viljers de l'Isle-Adams dzimis Senbriecā, Bretaņā, izcilā aristokrātiskā ģimenē. Viņa vecāki, marķīzs Džozefs-Toussaint un Marie-Francoise (dzimusi Le Nepvou de Carfort) nebija finansiāli nodrošināti, un viņus atbalstīja Marijas tante Mademoiselle de Kerinou. Mēģinot iegūt bagātību, Viljersa de l'Isle-Adam tēvs sāka obsesīvi meklēt Maltas bruņinieku dārgumus, kas agrāk bija zināmi kā bruņinieku hospitālieši, no kuriem ordeņs bija Filips Viljē de L'Isla-Ādama, ģimenes priekštecis. , bija 16. gadsimta lielmeistars. Dārgums, domājams, tika aprakts netālu no Kvintinas Francijas revolūcijas laikā. Līdz ar to marķīzs Džozefs-Tousens iztērēja lielas naudas summas, pērkot un veicot zemes izrakumus, pirms ar zaudējumiem pārdeva neveiksmīgās vietas.

Jaunā Viljēra izglītība bija grūta — viņš apmeklēja vairāk nekā pusduci dažādu skolu —, tomēr viņa ģimene jau no agras bērnības bija pārliecināta, ka viņš ir mākslas ģēnijs, un bērnībā viņš komponēja dzeju un mūziku. Nozīmīgs notikums viņa bērnības gados bija jaunas meitenes nāve, ar kuru Villiers bija iemīlējies, notikums, kas dziļi ietekmēja viņa literāro iztēli.

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Future_Eve

3.Gustavs Le Ružs. Metal Man. Metāla cilvēks.

Gustave Henri Joseph Le Rouge (1867. gada 22. jūlijs - 1938. gada 24. februāris) bija franču rakstnieks, kurš iemiesoja mūsdienu zinātniskās fantastikas evolūciju 20. gadsimta sākumā, attālinot to no Žila Verna izklaidējošiem un izzinošiem piedzīvojumiem un savos stāstos iekļaujot reālus cilvēkus, tādējādi veidojot tiltu plaisai starp Verna un Velsa zinātnisko fantastiku.

Le Rouge dzimis Valogne, Manche.

Le Rouge uzliesmoja literārajā ainā ar “La Conspiration des Milliardaires” [Miljardieru sazvērestība] (1899-1900), kas sarakstīta kopā ar Gustavu Gitonu un kurā amerikāņu miljardieris Viljams Boltins izmanto Tomasa Edisona "Metāla vīrus" (terminu radīja Karels Čapeks "robots" tikai 1920. gadā) un mediju spēku, mēģinot kļūt par pasaules saimnieku. Le Rouge un Guitton turpināja radīt vēl divus romānus tādā pašā garā: “La princesse des airs” [Debesu princese] (1902) un “Le sous-marin Jules Verne” [Zemūdene “Žils Verns”] (1903).

Pēc tam, kad pāris sastrīdējās un aizgāja katrs savā ceļā, Le Rouge turpināja veidot solo fantastikas, piemēram, “L'Espionne du Grand Lama” (1906), kas iepazīstināja ar pazudušo pasauli, kurā dzīvoja aizvēsturiski radījumi, un “La Reine des Éléphants” [Ziloņu karaliene] ( 1906), kurā bija pārstāvēta inteliģentu ziloņu sabiedrība.

Iespiests starp Arnoulda Galopēna darbu “Doctor Omega” (1906) un Edgara Raisa Berouza “Marsa princese” (1912), Le Rouge šedevrs bija “Le Prisonnier de la Planète Mars” (1908) un tā turpinājums “La Guerre des Vampires” (1909), Martian Odysse. kurā franču inženieri Robertu Darvelu uz Marsu nosūta hinduistu brahmanu psihiskie spēki. Uz Sarkanās planētas Darvels saduras ar naidīgiem, sikspārņu spārnotiem, asinssūcējiem vietējiem iedzīvotājiem, kas kādreiz bija varena civilizācija, kuru tagad pārvalda Lielās smadzenes. Galu galā šī būtne nosūta Darvelu atpakaļ uz Zemi, diemžēl kopā ar dažiem vampīriem. Otrais sējums attiecas uz vampīru karu uz Zemes. Le Rouge Marss ar savu faunu, floru un dažādām iedzīvotāju rasēm ir detalizēti aprakstīts à la C. S. Lewis' “Out of the Silent Planet” (1938). Planētu romantika sajaucas ar "kosmiskām šausmām", varoņiem pārejot no nežēlīgiem vīriem uz bezpalīdzīgiem baismīgu šausmu pūļiem.

1907. gadā Le Rouge pirmo reizi iepazinās ar Šveices dzejnieku Blēzu Cendrarsu, kurš vēlāk savā memuāros “L’homme foudroyé” (1945) uzgleznoja sirsnīgi krāsainu viņa portretu.

Le Rouge klasiskā trakā zinātnieka / sazvērestības sāga ir “Le Mystérieux Docteur Cornelius” (1912–13). Kornēlijs Kramms un viņa brālis Friks pārvalda starptautisku noziedznieku impēriju, ko sauc par Sarkano roku. Kornēlijs ir izcils kosmētikas ķirurgs, kas saukts par "Cilvēka miesas tēlnieku" par viņa spēju mainīt cilvēku līdzības. Sarkanās rokas pieaugošā, globālā, ļaunā ietekme galu galā izraisa varoņu alianses izveidi, ko vada Dr. Prosper Bondonnat, miljardieris Viljams Dorgans un Lords Buridans, kuri apvienojas, lai cīnītos un galu galā uzveiktu viņus.

https://en.wikipedia.org/wiki/Gustave_Le_Rouge

4.Frenks Baums. Oza zemes Tik-Toks.

Tik-Tok ir izdomāts "mehāniskais cilvēks" no amerikāņu autora L. Frenka Bauma Oza grāmatām. Viņu dēvē par "robotu prototipu", un plaši tiek uzskatīts par vienu no pirmajiem robotiem (pirms tam Edvarda S. Elisa (Edward S. Ellis) Milzīgais mednieks jeb The Steam Man of the Prairies 1868. gadā), kas parādījās mūsdienu literatūras pasaulē, lai gan termins "robots" tika lietots tikai 20. gadsimta 20. gados, lugā R.U.R.

Tik-Tok (dažreiz rakstīts Tiktok) ir apaļa korpusa mehānisks vīrs, kas izgatavots no vara, kas darbojas uz pulksteņa atsperēm, kuras periodiski ir jāuztver, piemēram, kā uzvelkamu rotaļlietu vai mehānisku pulksteni. Viņam ir atsevišķi tinumi domām, darbībai un runai. Tik-Tok pats nespēj iedarbināt nevienu no tiem. Kad viņa darbošanās beidzas, viņš sastingsts vai kļūst kluss. Vienu neaizmirstamu mirkli darbā “Ceļš uz Ozu” viņš turpina runāt, bet runā ķļūdaini. Kad viņš runā, kustas tikai zobi. Viņa ceļgali un elkoņi tiek raksturoti kā tādi, kas ir bruņinieka bruņu tērpā. Būdams mašīna, viņš ir diezgan spēcīgs, ļaujot viņam vienam pašam bez lielām grūtībām pārvarēt veselu ratnieku (Wheelers) baru, kā to demonstrē 1985. gada filmas “Atgriešanās Ozā” ainā.

Kā Baums vairākkārt min, Tik-Tok nav dzīvs un nejūt nekādas emocijas. Tāpēc viņš nevar vairāk mīlēt vai būt mīlēts kā šujmašīna, bet kā kalps viņš ir pilnīgi patiess un lojāls. Viņš sevi raksturo kā Dorotijas "vergu" un izturas pret viņu tā.

Tik-Tok izgudroja Smith & Tinker savā darbnīcā Evnā. Viņš bija vienīgais šāda veida modelis, kas izgatavots pirms abu pazušanas. Viņu iegādājās Evas karalis Evoldo, kurš viņam deva vārdu Tik-Tok skaņas dēļ, ko viņš radīja savainojoties. Nežēlīgais karalis arī pērta savu mehānisko kalpu, taču viņa sitieni neizraisīja sāpes un tikai nospodrināja Tik-Tok apaļo vara korpusu.

https://en.wikipedia.org/wiki/Tik-Tok_(Oz)

„Tik-Tok of Oz” ir astotā Oza zemes grāmata, ko sarakstījis L. Frenks Baums, kas publicēta 1914. gada 19. jūnijā. Grāmatai ir maz sakara ar Tik-Tok, un tā galvenokārt ir Pinkainā vīra meklējumi (iepazīstināts „Ceļā uz Ozu”), lai glābtu savu brāli un no tā izrietošo konfliktu ar Nome King.

Pirmā izdevuma beigu dokumentos bija kartes: viena no paša Oza zemes un viena no kontinenta, kurā atradās Oza un tā kaimiņvalstis. Šīs bija pirmās Oza zemes kartes.

https://en.wikipedia.org/wiki/Tik-Tok_of_Oz

Lyman Frank Baum (1856. gada 15. maijs – 1919. gada 6. maijs) bija amerikāņu autors, kurš vislabāk pazīstams ar savām bērnu fantāzijas grāmatām, jo īpaši "Brīnišķo burvi no Ozas", kas ir daļa no sērijas. Papildus 14 Oza zemes grāmatām Baums uzrakstīja vēl 41 romānu (neskaitot četrus pazaudētus, nepublicētus romānus), 83 noveles, vairāk nekā 200 dzejoļus un vismaz 42 scenārijus. Viņš neskaitāmus mēģinājumus nogādāt savus darbus uz skatuves un ekrāna vainagoja 1939. gada pirmās Oza grāmatas adaptācija kļuva par 20. gadsimta kino orientieri.

Baums dzimis un audzis Ņujorkas štatā, un pēc neveiksmīgas teātra producenta un dramaturga amata pārcēlās uz rietumiem. Viņš un viņa sieva atvēra veikalu Dienviddakotā, un viņš rediģēja un izdeva laikrakstu. Pēc tam viņi pārcēlās uz Čikāgu, kur viņš strādāja par avīžu reportieri un publicēja bērnu literatūru, izdodot pirmo Oza grāmatu 1900. gadā. Turpinot rakstīt, starp saviem pēdējiem projektiem viņš Losanželosā centās izveidot filmu studiju, kas būtu vērsta uz bērnu filmām.

Viņa darbi paredzēja tādas vēlākas ikdienišķas parādības kā televīzija, paplašinātā realitāte, portatīvie datori (“The Master Key”, bezvadu telefoni (“Tik-Tok of Oz”), sievietes augsta riska un darbietilpīgās profesijās (“Mary Louise in the Country”) un apģērbu reklāmas visuresamība (| Aunt Jane's Nieces at Work”).

https://en.wikipedia.org/wiki/L._Frank_Baum

5,Ambrozs Bīrss. Šaha automāts. chess-playing automaton 

"Moxon's Master" ir amerikāņu rakstnieka Ambrose Bierce īss stāsts, kas spekulē par dzīves būtību un inteliģenci. Tajā aprakstīts šaha spēles automāts, kas nogalina tā radītāju. Pirmo reizi publicēts “The San Francisco Examiner” 1899. gada 16. aprīlī, tas ir viens no pirmajiem robota aprakstiem angļu valodas literatūrā, kas rakstīts daudz pirms vārda "robots" lietošanas. Stāsts tika iekļauts īso stāstu antoloģijas “Can Such Things Be?” 1910. gada izdevumā.

Meistars Moksons, kurš izveido šaha spēles automātu, lepojas stāstītājam, ka, lai arī mašīnām nav smadzeņu, tās tomēr spēj domāt un demonstrēt inteliģenci vai prātu, un tāpēc pret tām jāizturas gluži kā pret cilvēkiem no miesas un asinīm. Pēc pamatīgas diskusijas par to, ko nozīmē “domāt” un kāda ir “inteliģences” būtība, stāstītājs neizpratnē atstāj Moksona māju.

Stāstītājs atgriežas Moksona mājā vēlāk lietusgāzes laikā, lai uzzinātu vairāk. Viņš ieiet slepeni un atrod Moksonu spēlējam šahu ar automātu. Moksons uzvar spēli. Tas uzbudina automātu, kurš viņu nogalina dusmu lēkmē. Istabā iesper zibens. Māja ir liesmu pārņemta. Stāstītājs zaudē samaņu.

Stāstītājs pamostas slimnīcas istabā, kur Heilijs, Moksona kalps, stāsta, ka izglābis viņu no nenovēršamas nāves. Heilijs apstiprina detaļas. Tomēr stāstītājs apšauba, vai redzētais ir īsts.

https://en.wikipedia.org/wiki/Moxon%27s_Master

Ambrose Gwinnett Bierce (1842. gada 24. jūnijs — ap  1914. gadu) bija amerikāņu īso stāstu rakstnieks, žurnālists, dzejnieks un Amerikas pilsoņu kara veterāns. Viņa grāmatu "Velna vārdnīca" Amerikas Revolūcijas divsimtgades administrācija nosauca par vienu no "100 lielākajiem amerikāņu literatūras šedevriem". Viņa stāsts "An Occurrence at Owl Creek Bridge" ir aprakstīts kā "viens no slavenākajiem un biežāk antoloģizētajiem stāstiem amerikāņu literatūrā" un viņa grāmata „Tales of Soldiers and Civilians” (publicēta arī kā „In the Midst of Life”) Grolier Club nosauca par vienu no 100 ietekmīgākajām amerikāņu grāmatām, kas iespiestas pirms 1900. gada.

Ražīgs un daudzpusīgs rakstnieks Bīrss tika uzskatīts par vienu no ietekmīgākajiem žurnālistiem Amerikas Savienotajās Valstīs un par reālistiskās fantastikas novatorisku rakstnieku. Par šausmu rakstiem Maikls Dirda viņu ierindoja līdzās Edgaram Alanam Po un H. P. Lavkraftam. S. T. Džoši domā, ka viņš, iespējams, ir lielākais satīriķis, kādu Amerika jebkad ir radījusi, un šajā ziņā var ieņemt viņa vietu ar tādām figūrām kā Juvenāls, Svifts un Voltērs. Viņa kara stāsti ietekmēja Stīvenu Kreinu, Ernestu Hemingveju un citus, un viņš tika uzskatīts par ietekmīgu un biedēējošu literatūras kritiķi. Pēdējās desmitgadēs Bīrss ir ieguvis plašāku cieņu kā fabulists un par savu dzeju.

1913. gadā Bīrss žurnālistiem stāstīja, ka dodas uz Meksiku, lai gūtu tiešu pieredzi par Meksikas revolūciju. Viņš pazuda un vairs netika redzēts.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ambrose_Bierce

6.Gastons Lerū. Asiņainā lelle.

Gastona Lerū romānos “La Poupée Sanglante” (Asiņainā lelle) un “La Machine à Assassiner” (Slepkavības mašīna) galvenais varonis Benedikts Masons tiek nepareizi apsūdzēts slepkavībā un giljotinēts. Viņa smadzenes vēlāk tiek pievienotas zinātnieka Žaka Kotentina radītajam automātam, un Masons turpina izsekot un sodīt tos, kas izraisīja viņa nāvi.

Asiņainā lelle

Kristīne, prasmīga pulksteņmeistara meita un zinātnieka Žaka Kotentina līgava, savā skaistajā automātā Gabrielā atrod tikai vienu vainu: viņa dvēseles trūkumu. Kā viņa vēlētos, lai viņam būtu viņas kaimiņa Benedikta Masona skaistā dzejiskā dvēsele! Ak, vienkāršs mehānisms, tas var dot tikai to, ko tā zobrati zina par pasauli. Ļoti maz.

Benedikts ir grāmatu sējējs ar smalku un jūtīgu prātu, kuru diemžēl nomocījis fizisks neglītums, kas Kristīni attur no viņa skaistās dvēseles. Viņš neapzinās viena dīvainā jaunekļa dabu un tik perfektu izskatu, ko dažreiz no sava loga vēro, kā tas apciemo viņa sirds izredzēto. Bet kādu vakaru Benedikts Meisons dzird strīdu starp Kristīni un viņas tēvu. Kristīne lūdz viņu nenogalināt "viņu". Bet par ko viņa runā?…

Kādu dienu dīvainā kārtā Kristīne uzticējās grāmatsējējam. Viņa jautā viņam, vai viņš nevarētu strādāt nepilnu slodzi, lai palīdzētu viņai Marķīza bibliotēkā. Pēdējais būtu gribējis viņu noskūpstīt, kas jaunajai meitenei nepatika.

https://fr.wikipedia.org/wiki/La_Poup%C3%A9e_sanglante_(roman)

Slepkavības mašīna

La Machine à assassiner ir Gastona Lerū detektīvromāns, kas publicēts 1923. gadā un kas seko romānam "Asiņainā lelle".

Romāns ar nosaukumu “Asiņainā lelle, 2. daļa: Gabriels” tika publicēts 41 dienas sērijā laikrakstā “Le Matin” laikā no 1923. gada 10. augusta līdz 19. septembrim. Nākamajā gadā darbu izdeva “Tallandier”.

Lai gan “The Murder Machine” sākotnēji tika izdots kā atsevišķs sējums, lielākajā daļā mūsdienu izdevumu tas ir iekļauts pēc “The Bloody Doll”, saglabājot tikai pēdējo nosaukumu uz vāka.

https://fr.wikipedia.org/wiki/La_Machine_%C3%A0_assassiner

Gaston Louis Alfred Leroux 

Gastons Luiss Alfrēds Lerū (dzimis 1868. gada 6. maijs – 1927. gada 15. aprīlis) bija franču žurnālists un detektīvliteratūras autors.

Angliski runājošajā pasaulē viņš ir vislabāk pazīstams ar romāna “Operas spoks” (franču: “Le Fantôme de l'Opéra”, 1909) sarakstīšanu, kuram uzņemti vairāki tāda paša nosaukuma kino un skatuves iestudējumi, jo īpaši 1925. gada filma ar Lonu Čeiniju galvenajā lomā un Endrjū Loida Vēbera 1986. gada mūzikls. Viņa 1907. gada romāns “Dzeltenās istabas noslēpums” ir viens no slavenākajiem slēgtās istabas noslēpumiem.

https://en.wikipedia.org/wiki/Gaston_Leroux

7.Karels Čapeks. Rosuma universālie roboti. RUR

R.U.R. ir čehu rakstnieka Karela Čapeka zinātniskās fantastikas luga 1920. gadā. "R.U.R." apzīmē Rossumovi Univerzální Roboti (Rossum's Universal Robots, frāze, kas ir izmantota kā subtitri angļu valodas versijās). Lugas pasaules pirmizrāde notika 1921. gada 2. janvārī Hradeckrālovā; tā ievadīja vārdu "robots" angļu valodā un zinātniskajā fantastikā kopumā. R.U.R. drīz pēc publicēšanas kļuva ietekmīgs. Līdz 1923. gadam tas bija tulkots trīsdesmit valodās. R.U.R. savā laikā guva panākumus Eiropā un Ziemeļamerikā. Vēlāk Čapeks izmantoja citu pieeju šai pašai tēmai savā 1936. gada romānā “Karš ar salamandrām”, kurā cilvēki, kas nav cilvēki, kļūst par kalpu šķiru cilvēku sabiedrībā.

Čapeka lugā aprakstītie roboti nav roboti tautā saprotamajā automāta izpratnē. Tās nav mehāniskas ierīces, bet gan mākslīgi bioloģiski organismi, kurus var sajaukt ar cilvēkiem. Komiskā aina izrādes sākumā parāda, kā Helēna strīdas ar savu nākamo vīru Hariju Dominu, jo viņa nespēj noticēt, ka viņa sekretāre ir robotiste.

Lugā tika ieviests vārds “robot”, kas aizstāja vecākus vārdus, piemēram, "automāts" vai "android" valodās visā pasaulē. Rakstā “Lidové noviny” Karels Čapeks nosauca savu brāli Jozefu kā patieso vārda izgudrotāju. Čehu valodā robota nozīmē piespiedu darbu, kas dzimtcilvēkiem bija jāveic savu kungu zemēs, un tas ir atvasināts no rab, kas nozīmē "vergs". Sākumā autoram bija doma saukt tos par “leiboriem” no “darba’ angliski.

Nosaukums “Rossum” ir mājiens uz čehu vārdu “rozum”, kas nozīmē "saprāts", "gudrība", "intelekts" vai "veselais saprāts". Ir ierosināts, ka mājienu varētu saglabāt, tulkojot "Rossum" kā "Reason", bet tikai Majera/Portera versijā šis vārds tiek tulkots kā "Reason".

No savas puses jāpiebilst, ka viens no pirmajiem slavenās lugas „R.U. R.” Iestudējumiem ir noticis Latvijā, pirmais ārzemēs.

1922.05.18. Karels Čapeks "Cilvēces bojā iešana" ("R.U.R."). Insc. Eduards Smiļģis.

https://en.wikipedia.org/wiki/R.U.R.

Karel Čapek (1890. gada 9. janvāris – 1938. gada 25. decembris) bija čehu rakstnieks, dramaturgs, kritiķis un žurnālists. Viņš ir kļuvis vislabāk pazīstams ar savu zinātnisko fantastiku, tostarp romānu “War with the Newts” (1936) un lugu “R.U.R” (Rossum's Universal Robots, 1920), kas ieviesa vārdu robots. Viņš arī uzrakstīja daudzus politiski uzlādētus darbus, kas attiecas uz sava laika sociālajiem satricinājumiem. Amerikāņu pragmatiskā liberālisma iespaidā viņš iestājās par vārda brīvību un stingri iestājās pret fašisma un komunisma pieaugumu Eiropā.

Lai arī septiņas reizes tika nominēts Nobela prēmijai literatūrā, Čapeks to nekad nesaņēma. Tomēr viņa vārda piemiņai tiek piešķirtas vairākas balvas, piemēram, Karela Čapeka balva, ko katru otro gadu piešķir Čehijas PEN klubs par literāru darbu, kas veicina demokrātisko un humānisma vērtību nostiprināšanu vai uzturēšanu sabiedrībā. Viņš arī spēlēja galveno lomu Čehoslovākijas PEN kluba kā Starptautiskās PEN daļas izveidē.

Čapeks nomira uz Otrā pasaules kara sliekšņa mūža veselības stāvokļa rezultātā. Viņa mantojums kā literārais personāls nostiprinājās pēc kara.

https://en.wikipedia.org/wiki/Karel_%C4%8Capek

8.Edmonds Hamiltons. Metāla giganti.

Edmond Moore Hamilton (1904. gada 21. oktobris – 1977. gada 1. februāris) bija amerikāņu zinātniskās fantastikas rakstnieks divdesmitā gadsimta vidū.

Dzimis Jangstaunā, Ohaio štatā, viņš uzaudzis tur un tuvējā Ņūpilā, Pensilvānijā. Kaut kas līdzīgs brīnumbērnam, viņš absolvēja vidusskolu un iestājās Vestminsteras koledžā Ņūvilmingtonā, Pensilvānijas štatā 14 gadu vecumā, bet 17 gadu vecumā tika izraidīts.

Edmonda Hamiltona zinātniskās fantastikas rakstnieka karjera sākās ar noveles "The Monster God of Mamurth" publicēšanu 1926. gada augusta “Weird Tales” numurā, kas tagad ir klasisks alternatīvās fantastikas žurnāls. Hamiltons ātri kļuva par centrālo dalībnieku ievērojamajā dīvaino stāstu rakstnieku grupā, kuru izveidoja redaktors Farnsvorts Raits un kurā bija H. P. Lavkrafts un Roberts E. Hovards. “Weird Tales” publicēja 79 Hamiltona daiļliteratūras darbus no 1926. līdz 1948. gadam, padarot viņu par vienu no ražīgākajiem žurnāla līdzstrādniekiem. Hamiltons kļuva par draugu un līdzstrādnieku vairākiem “Weird Tales” veterāniem, tostarp E. Hoffmann Price un Otis Adelbert Kline; visievērojamākais ir tas, ka viņš nodibināja 20 gadus ilgu draudzību ar tuvu laikabiedru Džeku Viljamsonu, kā Viljamsons ierakstījis savā 1984. gada autobiogrāfijā “Wonder's Child”. 1930. gadu beigās “Weird Tales” iespieda vairākas pārsteidzošas Hamiltona fantāzijas pasakas, jo īpaši "Viņš, kam ir spārni" (1938. gada jūlijs), kas ir viens no viņa populārākajiem un biežāk pārpublicētajiem darbiem. Hamiltons uzrakstīja vienu no pirmajām cieto vāku kompilācijām par to, kas galu galā kļuva pazīstams kā zinātniskās fantastikas žanrs, “Šausmas par asteroīdu un citi stāsti par planētu šausmām” (1936). Grāmatā ir iekļauti šādi stāsti: "Šausmas uz asteroīda", "Nolādētā galaktika", "Cilvēks, kurš visu redzēja" ("Cilvēks ar rentgena acīm"), "Zeme-smadzenes", "The Mamurtas briesmonis-dievs" un "Cilvēks, kurš attīstījās".

20. gadsimta 20. gadu beigās un 30. gadu sākumā Hamiltons rakstīja visiem zinātniskās fantastikas celulozes žurnāliem, kas toreiz izdevās, un sniedza šausmu un trilleru stāstus arī dažādiem citiem žurnāliem. Viņš bija ļoti populārs kā kosmosa operas autors. Šo apakšžanru viņš radīja kopā ar E.E. "Doku" Smitu, un kas viņam ieguva tādus segvārdus kā "Pasaules iznīcinātājs". Viņa stāsts "Neprāta sala" (Brīnumstāsti, 1933. gada maijs) ieguva pirmo Žila Verna balvu kā gada labākais zinātniskās fantastikas stāsts (šī bija pirmā zinātniskās fantastikas balva, ko piešķīra fanu balsojumi, agrākā laika priekštecis Hugo balvai). 20. gadsimta 30. gadu beigās, reaģējot uz Lielās depresijas radītajiem ekonomiskajiem ierobežojumiem, viņš rakstīja arī detektīvus un kriminālstāstus. Vienmēr ražīgs stereotipisko celulozes žurnālu modē, Hamiltons dažkārt redzēja četrus vai piecus viņa stāstus, kas parādījās vienā mēnesī šajos gados; 1937. gada februāra izdevuma “Popular Detective” numurā bija trīs Hamiltona stāsti, viens ar viņa vārdu un divi ar pseidonīmiem. 20. gadsimta 40. gados Hamiltons bija galvenais franšīzes Captain Future, zinātniskās fantastikas darbiem, kas bija paredzēts nepilngadīgajiem lasītājiem Pamats, kas viņam radīja daudz fanu, bet mazināja viņa reputāciju vēlākos gados, kad zinātniskā fantastika aizgāja no kosmosa operas. Hamiltons vienmēr bija saistīts ar ekstravagantu, romantisku, piedzīvojumiem bagātu zinātniskās fantastikas stilu, ko, iespējams, vislabāk pārstāv viņa 1947. gada romāns “The Star Kings”.

1942. gadā Hamiltons sāka rakstīt žurnālam “DC Comics”, specializējoties stāstos viņu varoņiem Supermenam un Betmenam. Viņa pirmais komiksu stāsts bija "Bandīti Rotaļzemē" Betmenā #11 (1942. gada jūnijs–jūlijs). Viņš sarakstīja īslaicīgu zinātniskās fantastikas seriālu “Kriss KL-99 in Strange Adventures”, kas bija brīvi balstīts uz Captain Future. Viņš un mākslinieks Šeldons Moldofs izveidoja Betwoman detektīvkomiksā Nr. 233 (1956. gada jūlijā). Hamiltons kopā ar Gārdneru Foksu un Bobu Braunu izveidoja “Space Ranger 15” izrādē (1958. gada jūlijs–augusts). Viņš arī uzrakstīja labi novērtēto trīsdaļīgo stāstu "The Last Days of Superman" Supermenā #156 (1962. gada oktobris). Hamiltonam bija liela nozīme filmas Supervaroņu leģiona agrīnajā izaugsmē, jo viņš bija viens no pirmajiem pastāvīgajiem rakstniekiem. Viņš iepazīstināja ar daudziem agrīnajiem leģiona jēdzieniem, tostarp Time Trapper piedzīvojumu komiksos Nr. 317 (1964. gada februāris) un Timber Wolf in Adventure Comics Nr. 327 (1964. gada decembris). Viņa stāsts "The Clash of Cape and Cowl" pasaules labākajos komiksos #153 (1965. gada novembrī) ir interneta mēmes avots, kurā Betmens iepļaukā Robinu. Hamiltons pārtrauca komiksu nodarbības, publicējot filmu "The Cape and Cowl Crooks" izdevumā World's Best Comics #159 (1966. gada augustā).

1969. gadā korporācija Macfadden/Bartell izdeva īsu zinātniskās fantastikas stāstu krājumu "Svešā zeme un citi stāsti" (520-00219-075), kurā Hamiltona 1949. gada "Svešā zeme" tika demonstrēta kopā ar Aizeka Azimova, Roberta Bloha romāniem, Reju Bredberiju, Artūru Klārku un citiem.

https://en.wikipedia.org/wiki/Edmond_Hamilton

Hamiltona roboti.

Milzīgi metāla briesmoņi izplatīja šausmas visā zemē... stāsts par Frankenšteinu, kas vērsās pret savu radītāju! - žurnāla Weird Tales kopsavilkums, 1926. gada decembris

https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=aRrFcT5k6UE

Vēl viena robotu tēma.

Frenka R. Pola vāks 1931. gada decembra “Wonder Stories”, ilustrējot Hamiltona grāmatu "Robotu valdīšana", tika atdzīvināts 2013. gadā Hamiltona apkopotās fantastikas sējuma vākam.

http://www.haffnerpress.com/book/the-reign-of-the-robots-the-collected-edmond-hamilton-volume-four/

9.Tea fon Harbova. Metropole. Metropolis 

Thea Gabriele von Harbou 

(Tea fon Harbova 1888. gada 27. decembris — 1954. gada 1. jūlijs) bija vācu scenāriste, romānu rakstniece, kinorežisore un aktrise. Viņa tiek atcerēta kā zinātniskās fantastikas filmu klasikas “Metropole” (1927) scenāriste un 1925. gada romāna, uz kura tas tika balstīts, autore. fon Harbou kā scenāriste sadarbojās ar kinorežisoru Fricu Langu, viņas vīru, pārejas periodā no mēmā uz skaņu filmām.

Thea fon Harbou dzimusi Tauperlicā (tagad daļa no Dohlau), Bavārijā, 1888. gadā nelielas muižniecības un valdības ierēdņu ģimenē, kas viņai sniedza izsmalcinātu komforta līmeni. Bērnībā viņu mācīja klosterī pie privātskolotājiem, kuri mācīja vairākas valodas, kā arī klavierspēli un vijoli. Viņa bija brīnumbērns.

Viņas pirmie darbi, žurnālā publicētais īss stāsts un privāti publicēts dzejoļu sējums, koncentrējās uz mākslas uztveri, tēmām, kas tika uzskatītas par neparastām trīspadsmitgadīgai meitenei. Neskatoties uz priviliģēto bērnību, fon Harbū gribēja nopelnīt iztiku pati, kas lika viņai kļūt par aktrisi, neskatoties uz tēva noraidošo attieksmi.

Teas fon Harbou pirmo sadarbību ar Fricu Langu iezīmēja kopīga interese par Indiju. Kamēr fon Harbou strādāja pie sava romāna “Das indische Grabmal” (Indiešu kapenes, 1918) adaptācijas, austriešu kinorežisors Džo Mejs uzdeva Langam palīdzēt viņam uzrakstīt scenāriju un izstrādāt ražošanas detaļas. Uzslavējot Harbou prasmes, Ērihs Ketelhūts atcerējās: "Viņa bija ne tikai kolēģu iecienīta, bet arī tikpat ļoti radoša spēks, kā viņas vīrs. Viņas mīlošā personība bija ļoti svarīga profesionālajā komandas darbā. fon. Harbou spēja uzrunāt cilvēkus un rast kompromisu vissliktākajās situācijās bija ļoti svarīgs resurss.”

fon Harbou un Langs šajā laikā uzsāka romānu; viņa izšķīrās no Klein-Rogge 1920. gadā. Pēc “Doktora Mabuse der Spīlera” (Dr. Mabuse the Spīlera) panākumiem un Langa pirmās sievas nāves, pāris apprecējās 1922. gadā. Viņi strādāja pie scenārija, kas atspoguļotu viņu lepnumu par viņu vācu mantojumu, “Die Nibelungen” (1924) un uzlabotu fon Harbou kā ekrāna rakstnieces reputāciju. Viņa kļuva pazīstama ar savu unikālo ieradumu filmēšanas laikā valkāt vienu un to pašu kleitu, pat vēlos vakaros gatavojot komandai siltās maltītes. Apmeklētāji atcerējās, ka Harbou, viesojoties pāra dzīvoklī, uzņēmās visus sadzīves un sociālos pienākumus. Šajā nabadzības laikā 20. gadsimta 20. gadu Vācijā Harbou sāka aktīvi iegādāties pārtiku savai filmēšanas grupai, kā viens draugs atcerējās: "Viņa pat spēja sarunāt UFA segt izmaksas, lai komanda varētu saņemt maltītes bez maksas ... viņa stundām ilgi stāvēja uz nelīdzenās grīdas šajā caurvējošajā šķūnī un neiebilda kopā ar citām sievietēm mizot kartupeļus vai tīrīt dārzeņus. Tāds bija upurēšanas gars."

fon Harbū bieži attīstīja savus scenārijus pilnmetrāžas romānos, un to publicēšana ir plānota vienlaikus ar filmas iznākšanu, lai gan tas tā nebija “Metropoles” (1927) gadījumā. fon Harbou bija galvenais spēlētājs “Metropoles” producēšanā, un šī epopeja kļuva nozīmīga. Papildus romāna un scenārija rakstīšanai, kā arī “Metropolis” atšķirīgo morālo nobeigumu attīstīšanai viņa atklāja Gustavu Frēlihu, kurš spēlēja Fredera Fredersena galveno lomu.

https://en.wikipedia.org/wiki/Thea_von_Harbou

Friedrich Christian Anton Lang (1890. gada 5. decembris – 1976. gada 2. augusts), labāk pazīstams kā Frics Langs, bija austriešu režisors un filmu producents, vēlāk scenārists. Amerikas Savienotajās Valstīs. Viens no pazīstamākajiem emigrantiem no Vācijas ekspresionisma skolas, Britu Filmu institūts viņu nodēvēja par "Tumsas meistaru". Viņš ir minēts kā viens no visu laiku ietekmīgākajiem filmu veidotājiem.

Langa slavenākās filmas ir revolucionāra futūristiskā zinātniskās fantastikas filma “Metropolis” (1927) un ietekmīgā filma “M” (1931), film noir priekštece. Viņa 1929. gada filma “Woman in the Moon” demonstrēja daudzpakāpju raķetes izmantošanu, kā arī radīja raķetes palaišanas platformas koncepciju (raķete, kas pirms palaišanas stāv vertikāli pret augstu ēku, un tā lēnām bīdīta vietā) un raķetes palaišana. Atpakaļ skaitīšanas pulkstenis. Citas viņa galvenās filmas ir “Dr. Mabuse the Gamer” (1922), “Die Nibelungen” (1924) un pēc pārcelšanās uz Holivudu 1934. gadā “Fury” (1936), “You Only Live Once” (1937), “Hangmen also Die!” (1943), “The Woman in the Window” (1944), “Scarlet Street” (1945) un “The Big Heat” (1953). Viņš kļuva par naturalizēto ASV pilsoni 1939. gadā.

https://en.wikipedia.org/wiki/Fritz_Lang

“Metropolis” ir 1927. gada vācu ekspresionisma zinātniskās fantastikas mēmā filma, kuras režisors ir Frics Langs un kuru sarakstīja Tea fon Hārbova sadarbībā ar Langu no fon Harbovas 1925. gada romāna ar tādu pašu nosaukumu. Tajā piedalās Gustavs Frēlihs, Alfrēds Ābels, Rūdolfs Kleins-Rogs un Bridžita Helma. Ērihs Pommers to producēja “Babelsberg Studios”priekš “Universum Film A.G.” (UFA). Mēmā filma tiek uzskatīta par novatorisku zinātniskās fantastikas filmu, kas ir viena no pirmajām šī žanra pilnmetrāžas filmām. Filmēšana notika 17 mēnešus laikā no 1925. līdz 1926. gadam, izmaksājot vairāk nekā piecus miljonus reihsmarku jeb aptuveni 21 miljonu eiro.

Vācijā Veimāras periodā tapusī “Metropole” atrodas futūristiskā pilsētas distopijā un seko pilsētas saimnieka bagātā dēla Fredera un Marijas, strādnieku svētās figūras, mēģinājumiem pārvarēt plašo plaisu, kas šķir šķiras savā pilsētā un saved strādniekus kopā ar pilsētas meistaru Džou Fredersenu. Filmas vēstījums ir ietverts pēdējā starpnosaukumā: "Starpniekam starp galvu un rokām jābūt sirdij".

“Metropolis” pēc pirmizrādēm sagaidīja pretrunīgu uzņemšanu. Kritiķi to uzskatīja par vizuāli skaistu un spēcīgu – Oto Hantes, Ēriha Ketelhuta un Kārļa Volbrehta: filmas mākslas režija smeļas operas, Bauhaus, kubisma un futūrisma dizaina ietekmē, kā arī gotikas pieskārienos ainās katakombās, katedrālē un Rotvanga mājā – un slavēja tās sarežģītos specefektus, bet apsūdzēja tā stāstu naivumā. H. G. Velss filmu raksturoja kā "muļķīgu", un zinātniskās fantastikas enciklopēdijā stāsts ir nosaukts par "pievilcīgu" un tā politiku par "smieklīgi vienkāršotu". Tās iespējamais komunistiskais vēstījums tika arī kritizēts.

https://en.wikipedia.org/wiki/Metropolis_(1927_film)

Maschinenmensch (burtiski “mašīna-cilvēks” vācu valodā) ir izdomāts robots, kas redzams Thea fon Harbou romānā “Metropolis” un Friča Langa romāna adaptācijā filmai. Filmā viņu gan kā robotu, gan cilvēka izskatā atveido vācu aktrise Bridžita Helma. Viņu radīja zinātnieks Rotvangs, veltot to savai mirušai mīļākai Helai, lai gan romānā tiem nav nekādas saistības. Maschinenmensch bija viens no pirmajiem izdomātajiem robotiem, kas jebkad tika attēlots kino, un rezultātā popularizēja šo koncepciju visā pasaulē.

Robots parasti — un kļūdaini — tiek saukts par "Mariju" pēc cilvēka oriģināla, par kuru viņa uzdodas. Filmā viņa nekad netika nosaukta, lai gan romānā viņas vārds ir Futura. Sākuma titros viņu dēvē par "Robotu". Gadu desmitiem viņai ir doti vairāki vārdi: Parodija (romānā viņu sauc Rotvangs), Ultima, Machina, Robotrix, False Maria, Robot Maria, Roboria un Hel. 2010. gadā atjaunotās Metropoles starpnosaukumos ir citēts Rotvangs, robota radītājs, atsaucoties uz viņa ginoīdu Mašinenmenšu, kas burtiski tulkots kā "cilvēks mašīna".

Romānā Maschinenmensch tiek iznīcināts. Lai gan tiek pieminēts Rotvanga bijušā mīļākā Hela, viņas nekad nav tieši saistīti viena ar otru.

Filmas versija ir atšķirīga tajā laikā pieejamo praktisko specefektu ierobežojumu dēļ. Maschinenmensch ir metāla automāts, kas veidots kā sieviete. Filmas versijā Rotvangs lepni paziņo, ka Hela, viņa bijusī mīļākā, nav mirusi, bet gan dzīva automāta formā. Hela bija izvēlējusies Fredersenu, nevis Rotvangu, kurš nekad nepiedeva savam sāncensim. Mašinenmenšs galu galā tiek iznīcināts, kad pilsētas nemierīgie strādnieki to sadedzina uz sārta.

Valters Šulce-Mitendorfs, kurš izstrādāja robota kostīmu, aprakstīja, kā tas tapa. Viņš bija apsvēris iespēju izgatavot robotu no sakausēta vara, taču tas būtu pārāk smags valkāšanai un grūti sasniedzams. Pēc tam viņš atklāja "plastmasas koka" paraugu - jaunu materiālu, kuru bija viegli izveidot vajadzīgajā formā. Izmantojot aktrises Bridžitas Helmas ģipša korpusu, Mitendorfs sagrieza lielus plastmasas koka gabalus, ar tapu sarullēja un pārklāja tos kā bruņu tērpa gabalus. Iegūtais kostīms pēc tam tika krāsots ar čelona lakas aerosolu, kas sajaukts ar sudrabaini bronzas pulveri, kas tam piešķīra pārliecinošu pulēta metāla izskatu. Apraksts oriģinālajā filmas scenārijā rada analoģiju ar ēģiptiešu statuju.

10.Sidnejs Faulers Raits. Automata.

Sydney Fowler Wright (1874. gada 6. janvāris – 1965. gada 25. februāris) bija britu redaktors, dzejnieks, zinātniskās fantastikas autors, scenāriju, mistērijas un citu žanru darbu rakstnieks, kā arī grāmatvedis un konservatīvs politiskais aktīvists. Viņš rakstīja arī kā Sidnijs Faulers un Entonijs Vingreivs.

1917. gadā Raits palīdzēja dibināt „Empire Poetry League” un rediģēja līgas žurnālu „Poetry”. Raits izmantoja dzeju, lai publicētu savus Dantes “Inferno” un “Purgatorio” tulkojumus.

Raits sāka rakstīt zinātnisko fantastiku 20. gadsimta 20. gados. Grāmatā “Science-Fiction: The Early Years” Raits aprakstīts kā "lielākais britu žanra zinātniskās fantastikas rakstnieks starp Velsu un modernajiem". Viņa pirmais zinātniskās fantastikas romāns bija “Abinieki” (1924), kura darbība norisinās nākotnē, kur cilvēci ir nomainījušas titulētās būtnes. Viņa 1928. gada romāns “Deluge” par plūdiem, kas izpostīja Lielbritāniju, guva panākumus un vēlāk tika pielāgots Holivudas filmai ar tādu pašu nosaukumu. Filmu “The Island of Captain Sparrow” (1928) iedvesmojusi H.G.Velsa grāmata “Doktora Moro sala”. Raita romānā ir satiriem līdzīgu zvēru rase, ko vajā cilvēki.

Raits kritizēja mūsdienu industriālo civilizāciju, un viņa 1932. gada krājumā “The New Gods Lead” bija vairāki stāsti, kas uzbruka tendencēm, kurām Raits nepiekrita, tostarp dzimstības kontrolei un automašīnām (grāmatas nosaukuma "Jaunos dievus" Raits raksturoja kā komfortu un gļēvulību). “The New Gods Lead” ietver vairākus ievērojamus stāstus, tostarp "Žurku" par ārstu, kurš atklāj nemirstības serumu, un "P.N. 40", kas norisinās represīvā nākotnē, kuru kontrolē eigēnikas kustības atbalstītāji. "Izvēle: asiņu un asaru alegorija" ir satīra par kristīgo debesu koncepciju.

1934. gadā Raits apmeklēja nacistisko Vāciju, lai uzrakstītu virkni laikrakstu rakstu. Satraukts par redzēto, viņš uzrakstīja trīs romānus par nākotnes karu Eiropā: “Prelūdija Prāgā: 1938. gada karš”, “Četru dienu karš” un “Medigo grēda”.

https://en.wikipedia.org/wiki/S._Fowler_Wright

Sidneja Faulera Raita "Automāti" (īss stāsts, singularitāte)

Viens no agrīnajiem stāstiem par singularitāti, ilgi pirms šī termina radīšanas. Un daudz labāka lasāmviela nekā Džona Kempbela “The Last Evolution”, vēl viens agrīns stāsts par šo tēmu.

Stāsta kopsavilkums.

Trīs bez nosaukuma, bet savstarpēji saistīti stāsti, kas pēta arvien jaudīgāku iekārtu ietekmi – vispirms tas bija lasāms kā rēciens, kad tas parādījās, bet tagad šķiet tik pravietisks; otrkārt, smieklīgs stāsts par tenkām starp 4 sievietēm no tālās nākotnes, ieraksta nozīmīgu pavērsienu ceļā uz cilvēka iznīcināšanu ar mašīnu palīdzību; pēdējais ir tumšs stāsts par pēdējā cilvēka beigām.

http://variety-sf.blogspot.com/2010/04/sydney-fowler-wright-automata-short.html

Var izlasīt angļu valodā.

http://www.sfw.org.uk/automata.shtml

Un tagad pāriesim tīri pie filmām par robotu tēmu.

Filmas.

    11 - A Clever Dummy - “Gudrais manekens” ir 1917. gada amerikāņu īsa komēdijfilma, kuras režisori ir Feriss Hartmens, Roberts P. Kers, Hermans K. Reimeikers un Maks Senets. Iznākusi 28. jūnijā. Garums 23 minūtes.

https://en.wikipedia.org/wiki/A_Clever_Dummy

Manekena izgudrotājs Semjuels Tinkers tikko izstrādājis jaunu dabiska izmēra mehānisku manekenu. Viņš un viņa partneris Pīters Klejs modelēja manekenu pēc sētnieka savā ēkā. Kamēr izgudrotāja meita ir iemīlējusies un saderinājusies ar Kleju, sētnieks piecērt meitai. Pārpratums izjauc partnerattiecības, un Tinkers aizliedz meitai precēties ar viņa nu jau bijušo partneri. Taču meita cer, ka iespējama ienesīga manekena iegāde no vodeviļu uzņēmuma būs stimuls viņas tēvam un Klejam atrisināt domstarpības un apprecēties. Sētnieks, kurš redz šo plaisu kā iespēju, izstrādā savu plānu, lai būtu tuvu mīļotajai, kas paredz viņam ieņemt manekena vietu. Nevēlēdamiesatklāt sevi, sētnieks turpina maskēties par manekenu pat pēc pārdošanas vodeviļu uzņēmumam. Dzīvam līdzīgs manekens, kuram ir savs prāts, ir arī sekas.

https://www.imdb.com/title/tt0007802/plotsummary/?ref_=tt_ov_pl

    12- The Master Mystery ir 1918. – 1919. gada amerikāņu mēmā mistērijas filma, kas tiek izstāstīta 15 daļās. Filmas režisori bija Harijs Grosmens un Bērtons L. Kings, bet scenārija autors ir Arturs B. Rīvs un Čārlzs Logs. Filmā galvenās lomas atveido Harijs Hudīni, Margerita Mārša, Rūta Stounhausa, Edna Brittone, Viljams Piks un Čārlzs Grehems. 1. sēriju 1918. gada 18. novembrī izlaida „Octagon Films”. Tā ir viena no pirmajām filmām, kurā ir redzams elektrisks eksoskelets.

Tieslietu departamenta aģents Kventins Loks izmeklē spēcīgu karteli, kuru aizsargā robots „The Automaton”, kas izmanto gāzes ieroci, kas pazīstams kā Madagaskas trakums. 

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Master_Mystery

    13- The Mechanical Man (itāļu: L'uomo meccanico) ir 1921. gada itāļu zinātniskās fantastikas filma, kuras režisors ir Andrē Dīds (viņš filmā piedalījās arī kā komēdijas varonis Saltarello). Tā tika ražota 1920. gadā un izlaista 1921. gada novembrī. Tā ir viena no pirmajām zinātniskās fantastikas filmām, kas tika ražota Itālijā, un pirmā filma, kurā parādīta divu robotu cīņa. Filmas operators bija Alberto Čentrens.

Daudzus gadus oriģinālā filma, kas bija aptuveni 80 minūtes, tika uzskatīta par pazaudētu, līdz daži portugāļu versijas ruļļi tika atklāti Brazīlijas kinoteātrī „Cinemateca Brasileira”. Paliek zaudētas aptuveni 26 minūtes (740 metri). Alpha Video DVD izlaidumā izmantota nepilnīga brazīliešu druka ar jauniem angļu valodas intertitriem. Kinokritiķis Kristofers Vormens ir izvirzījis teoriju, ka filma ietekmējusi Frica Langa filmu „Metropole” (1927).

Režisors Dīds savu aktiera karjeru sāka Francijā, pēc tam pārcēlās uz Itāliju, kur turpināja savu aktiermākslas stilu. Pabeidzis “The Mechanical Man”, viņš atgriezās Francijā, kur viņa aktiera karjeras popularitāte nedaudz samazinājās. Tomēr viņš režisēja aptuveni 40 filmas un filmējās vairāk nekā 200, pirms viņš nomira 1940. gadā.

Stāsts sākas ar to, ka zinātnieks izveido ierīci, kas veidota kā cilvēks, ko var vadīt no tālvadības ar mašīnu. Mehāniskajam cilvēkam piemīt pārcilvēcisks ātrums un spēks. Tomēr zinātnieku nogalina noziedznieku banda, kuru vada sieviete vārdā Mado, kura vēlas uzzināt viņa noslēpumu par mehāniska cilvēka uzbūvi. Noziedznieki tiek notverti, pirms viņi tos var iegūt, un tiek nodoti tiesai un nosodīti. Mado izdodas aizbēgt un nolaupa zinātnieka brāļameitu, liekot viņai nodot rasējumus, kurus viņa izmanto, lai izveidotu mehānisku cilvēku.

Mehāniskais vīrietis tiek izmantots dažādu noziegumu izdarīšanai, tostarp slepkavībām, un tos visus kontrolē Mado. Zinātnieka brālim (Gabriel Moreau) tomēr izdodas izveidot otru mehānisko cilvēku, ko viņš izmanto, lai cīnītos pret oriģinālu. Abi mehāniskie vīrieši cīnās viens ar otru operteātrī un galu galā iznīcina viens otru, kā arī operas namu. Pēdējās cīņas laikā Mado izmisīgi mēģina savaldīt mehānisko cilvēku, un īssavienojuma rezultātā pie vadības pults tiek notriekta ar elektrību.

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Mechanical_Man

   14 - The Vanishing Shadow ir 1934. gada universālās zinātniskās fantastikas filmu seriāls, kuru vadīja Lū Lenders. Tiek uzskatīts, ka tajā pirmo reizi filmā parādās rokas staru pistole. (izņemot The Death Ray). Seriālā ir parādīti arī daudzi zinātniskās fantastikas sīkrīki, tostarp robots un The Destroying Ray.

Stenlijs Stenfīlds ir izgudrotājs Vanishing Ray — valkājamai ierīcei, kas, kad tā ir aktīva, joprojām ir redzama tikai lietotāja ēnā. Pēc tikšanās ar zinātnieku Karlu Van Dornu tiek uzbūvēts Reja prototips. Stenlijs plāno pārdot obligācijas, lai finansētu savu izgudrojumu. Viņš tos mantoja no sava nelaiķa tēva, vietējā laikraksta “Tribune” izdevēja un redaktora, bet biržas mākleris, ar kuru viņš satiekas, ir korumpēti saistīts ar Veidu Bārnetu, uzņēmēju, kurš līdz nāvei vajāja Stenlija tēvu. Bārnets vēlas obligācijas un darīs visu iespējamo, lai tās iegūtu. 12 nodaļu seriāla laikā starp Stenliju un Bārnetu izceļas konflikts. Tomēr Stenlija jaunā draudzene Glorija Granta patiešām ir Glorija Bārneta, viņa ienaidnieka atsvešinātā meita. Ne varonis, ne ļaundaris nevēlas redzēt, ka Glorijai sāp, un viņiem ir jānovērš šis motīvs savā notiekošajā cīņā.

Dorgans, Bārneta "smagais šķēps", ir neapmierināts ar to, ka viņam ir jāatturas, lai aizsargātu Gloriju. Galu galā viņš sagūsta gan Stenliju, gan Gloriju, bet šantažē savu priekšnieku, lai nodrošinātu viņas drošību. Bārnets uzrodas gan ar izpirkuma naudu, gan policiju, taču sekojošajā kautiņā tiek nošauts. Pirms nāves viņš noslēdz mieru ar savu meitu. Glorija un Stenlijs beidzot apprecas un pārņem “Tribune” darbību.

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Vanishing_Shadow

15 - The Master of the World (vācu: “Der Herr der Welt”) ir vācu zinātniskās fantastikas filma, kas uzņemta 1934. gadā (izlaista ASV 1935. gadā). Tās tēmas ir cilvēku darba ētiskā aizstāšana ar robotiem un draudi cilvēcei ar robotiem, ko izmanto kā kara mašīnas. To veidoja Harijs Pīls un veidoja “Ariel production”.

Vilks, būdams robotu izgudrotāja doktora Hellera pustrakais palīgs, nogalina savu saimnieku un mēģina pārņemt pasauli ar saviem robotiem, kas aprīkoti ar nāves stariem. Pēc tam viņš aizdod rūpnieciskos robotus visā pasaulē par augstu samaksu. "Baumann", kalnrūpniecības inženieris un doktora Hellera draugs, apmeklē Vilku viņa iesakņojušos Hellera uzņēmuma laboratorijā un uzzina par viņa plānu. Redzot savu kolēģu izmisumu, kuri zaudēja darbu, jo viņus nomainīja roboti, viņš Vilkam skaidro, ka cilvēki sacelsies, kad masveidā zaudēs darbu. Vilks tomēr vēlas sagraut visus dumpius, izmantojot savas kara mašīnas, un sasniegt pasaules kundzību. Pēc tam Baumans un doktora Hellera atraitne viņam neļauj sasniegt šo mērķi, jo viņu nogalina viņa paša izgudrojums.

Filmas laimīgajās beigās Baumans realizē doktora Hellera vīziju, ka roboti uzlabo ikviena dzīvi un tiek izmantoti "bīstamu, neveselīgu un intelektuāli smacējošu" darbu veikšanai. Robotu aizstātie darbinieki nezaudē darbu, bet tiek nodarbināti citās jomās, piemēram, robotu apkopē. Strādnieku darba vietu saglabāšana kļūst arī par nosacījumu uzņēmuma robotu klientiem un tādējādi cilvēki tiek atbrīvoti cienīgākai un cilvēcīgākai dzīvei.

https://en.wikipedia.org/wiki/Master_of_the_World_(1934_film)

16 - The Phantom Empire

Fantoma impērija ir 1935. gada amerikāņu vesternu seriāla filma, kuras režisori ir Otto Brovers un B. Rīvss Īsons, un galvenajās lomās ir Džīna Otrija, Frenkijs Darro un Betsija Kinga Rosa. Šis 12 nodaļu seriāls „Mascot Pictures” apvieno Rietumu, mūzikas un zinātniskās fantastikas žanrus. Pirmā epizode ir 30 minūtes, pārējā aptuveni 20 minūtes. Seriālā filma ir par dziedošu kovboju, kurš uzduras senai pazemes civilizācijai, kas dzīvo zem viņa paša rančo, kuru sabojā negodīgi mantkārīgi spekulanti no virsmas. 1940. gadā tika izlaista 70 minūšu gara spēlfilma, kas tika montēta no seriāla ar nosaukumiem „Radio Rančo vai Vīrieši ar tērauda sejām”. Šī bija Džīnas Otri pirmā galvenā loma, spēlējot sevi kā dziedošu kovboju. Tas tiek uzskatīts par pirmo zinātniskās fantastikas vesternu.

Sižets

Džīns Otri (Gene Autry) ir dziedošs kovbojs, kurš vada „Radio Ranch” — rančo, no kura katru dienu pulksten 14:00 veic radio tiešraidi. Džīnam ir divi bērni līdzstrādnieki, Frenkija Bakstere (Frenija Darro) un Betsija Bakstere (Betija Kinga Rosa), kas vada klubu „Junior Thunder Riders” kurā bērni iztēlojas par nezināmas civilizācijas bruņu bruņiniekiem, noslēpumainajiem Thunder Riders, kas izdod pērkona skaņu, kad viņi brauc. Bērni, ģērbušies apmetņos un ūdens spaiņa ķiverēs, spēlē izjādes "Uz glābšanu!" (viņu moto).

Iespēja kļūt par īstiem varoņiem rodas, kad Betsiju, Frenkiju un Džīnu nolaupa īstie Pērkona jātnieki no īpaši zinātniskās pazemes Murānijas impērijas ar augstām ēkām, robotiem, staru lielgabaliem, modernu televizoru un lifta caurulēm, kas stiepjas jūdzēm no virsmas, un vēl tur ir ledainā, blondā, ļaunā karaliene Tika. Uzskata, ka noziedznieki profesora Bētsona vadībā plāno iebrukt Murānijā un sagrābt tās rādija bagātības, savukārt Murānijā revolucionāru grupa plāno gāzt karalieni Tiku.

Murānijas iedzīvotāji ir pazudusī Mu cilts, kas pēdējā ledāja periodā pirms 100 000 gadiem nokļuva pazemē un tagad dzīvo fantastiski attīstītā pilsētā 25 000 pēdu zem virsmas. Viņi tagad nevar elpot gaisu zemes līmenī, un viņiem ir jāvalkā skābekļa maskas. (Virszemes iemītniekiem nav grūti elpot Murānijas gaisu.) Pērkona sargi iznāk virszemes pasaulē no alas ar milzīgām klinšu durvīm, kas šūpojas uz augšu kā garāžas durvis. Gan murānieši, gan profesors Bētsons vēlas atbrīvoties no Otri, tāpēc viņš zaudē radio līgumu un Radio Ranch tiek atbrīvots.

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Phantom_Empire

17- Undersea Kingdom (1936) ir „Republic Pictures” 12 epizodu filmu seriāls, kas izlaists, atbildot uz „Universal Flash Gordon”. Tas bija otrais no sešdesmit sešiem „Republikas” veidotajiem seriāliem. 1966. gadā seriāls tika montēts 100 minūšu televīzijas filmā ar nosaukumu „Sharad of Atlantis”.

Pēc aizdomīgas zemestrīces un uztverot virkni signālu, profesors Nortons ar raķešu zemūdeni vada ekspedīciju, ieskaitot leitnantu Krašu Koriganu un reportieri Diānu Komptoni, kas dodas uz iespējamo Atlantīdas atrašanās vietu. Atrodot zaudēto kontinentu, viņi iesaistās Atlantīdas pilsoņu karā starp Šaradu (ar saviem Baltajiem halātiem) un uzurpatoru Unga Khanu (ar saviem melnajiem halātiem), kurš vēlas iekarot Atlantīdu un pēc tam iznīcināt augšējo pasauli ar zemestrīcēm, ko rada viņa Dezintegrators. Tādējādi viņš valdīs pār pasauli, ja vien viņu nevarēs laikus apturēt.

Seriāla zvaigzne ir Rejs "Crash" Corrigan, pirmo reizi izmantojot šo segvārdu. Nosaukums tika izveidots, lai izklausītos līdzīgi kā "Flash Gordon", vienā no daudzajām līdzībām. Bijušais kaskadieris — viņš šūpojās uz vīnogulājiem filmā „Tarzāns pērtiķcilvēks” (1932) — Korigans turpināja izmantot šo segvārdu visas savas karjeras laikā seriālos un B-Westerns.

Seriāla pirmās divas epizodes 1992. gada jūlijā/augustā tika izsmietas televīzijas šovā „Mystery Science Theatre 3000”.

Sižets ietver galveno varoni "Crash" Corrigan, kurš mēģina apturēt ļauno tirānu Atlantīdas valdnieku no zaudētā kontinenta un pēc tam visu augšējo pasauļu iekarošanas.

Leitnantu Krašu Koriganu, kurš mācās pēdējo gadu Amerikas Savienoto Valstu Jūras spēku akadēmijā Anapolisā, Merilendas štatā, Bilijs Nortons pēc cīņas uzaicina apciemot savu tēvu profesoru Nortonu. Viņu mājā profesors demonstrē savu jauno izgudrojumu, kas var atklāt un novērst (tuvā attāluma) zemestrīces Diānai Komptonei un viņas teorijai par regulāriem zemestrīcēm no apgabala, kur agrāk atradās Atlantīda.

Kad Atlantīdas tirāns Unga Khans un viņa Melnā halāta armija pagriež savu Dezintegratora staru uz Sentklēru, profesors Nortons vada ekspedīciju, lai veiktu izmeklēšanu. Kopā ar viņu viņa raķešu zemūdenē ir Crash, Diāna, trīs jūrnieki (Briny Deep, Salty, Joe) un viņu mājdzīvnieks papagailis Sindbads. Līdz brīdim, kad ekspedīcija nav zinājusi un nonākusi nepatikšanās, Billijs ir atradiesšajā zemūdenē.

Ekspedīcijas problēmas sākas, kad Džo, kas atbild par mašīntelpu, tracina bailes, ka zemūdene nevar izdzīvot tik lielā dziļumā. Lai to pierādītu, viņš aizslēdz mašīntelpas durvis un nosūta zemūdens kuģi liktenīgā niršanā. Tiklīdz šī krīze ir novērsta, Unga Khan un kapteinis Hakurs atklāj viņu pieeju un ar magnētisko staru ieved viņus cauri tuneli iekšzemes jūrā.

https://en.wikipedia.org/wiki/Undersea_Kingdom

18 - The Phantom Creeps ir 1939. gada 12 epizodu zinātniskās fantastikas šausmu seriāls ar Belu Lugoši kā traku zinātnieku doktoru Zorku, kurš mēģina valdīt pār pasauli, radot dažādus sarežģītus izgudrojumus. Dramatiskā veidā ārzemju aģenti un G-Men cenšas izmantot izgudrojumus sev.

Tas ir 112. seriāls, ko izlaidis “Universal Pictures”, un 44., kam ir skaņa. Tas tika pielāgots “DC Movie Comics” #6, vāka datums no 1939. gada septembra līdz oktobrim, šī nosaukuma pēdējā numurā.

1949. gadā, lai pārraidītu televīzijā, 265 minūtes garais seriāls tika montēts līdz 78 minūšu pilnmetrāžas filmai.

Dr. Zorka, negodīgs zinātnieks, ir dažādu kara ieroču radītājs, tostarp devizualizatora jostas, kas padara viņu neredzamu; astoņas pēdas garš vergs, robots (Eds Volfs), robotzirnekļi, kas var iznīcināt dzīvību vai paralizēt to, un viņam ir arī nāvējošs meteorīta fragments, no kura viņš iegūst elementu, kas var izraisīt apturētu kustību visā armijā. Ārvalstu spiegi, kas darbojas svešvalodu skolas aizsegā, mēģina iegādāties vai lielākoties nozagt meteorīta elementu, savukārt viņa bijušais partneris, doktors Freds Malorijs, sarūgtināja, ka Zorka nenodos savus izgudrojumus ASV valdībai, un nodod viņu Militārās izlūkošanas departamenta kapteinim Bobam Vestam. Noguris atbildēt uz klauvēšanu pie durvīm un teikt nē spiegiem un valdībai, Zorka pārceļ savu laboratoriju. Kad viņa mīļotā sieva tiek nogalināta, Zorka, kas līdz šim izklaidējās, ir satriekts un zvēr mūžīgu atriebību ikvienam, kas mēģina izmantot viņa darbus un padarīt sevi par pasaules diktatoru. Un tas būtu noticis, ja ne viņa palīgs Mūks, izbēgušais notiesātais, kuru praktiski paverdzināja Zorka, kurš ir gļēvs, nodevīgs un pilnīgi nekompetents un kura nejauša vai apzināta iejaukšanās Zorkas centienos atkārtoti izjauc viņa kunga plānus.

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Phantom_Creeps

19 - Mysterious Doctor Satan (arī Doctor Satan's Robot) ir 1940. gada amerikāņu filmu seriāls, kuru režisori ir Viljams Vitnijs un Džons Englis. Filmas “Republic Pictures” producents seriālā piedalās Edvards Sianelli, Roberts Vilkokss, Viljams Ņūls, K. Montags Šo, Ella Nīla un Dorotija Herberta. Seriāla nosaukums ir atvasināts no tā galvenā ļaundara vārda.

Doktora Sātana galvenais pretinieks ir maskās tērptais noslēpumains cilvēks "The Copperhead", kura slepenā identitāte ir Bobs Veins, vīrietis, kurš meklē taisnību un atriebjas Sātanam par sava aizbildņa gubernatora Bronsona nāvi. Seriālā attēlots konflikts starp abiem, kad Bobs Veins vajā Doktoru Sātanu, bet pēdējais pabeidz savus plānus par pasaules kundzību.

Sākotnēji Henrijam Brendonam bija paredzēts spēlēt Doktora Sātana lomu, valkājot parastu velna kostīmu ar ragiem. Tomēr 30. gadu beigās tas būtu pārāk izstiepjis lētticību pat attiecībā uz seriālu, tāpēc tika uzrakstīts reālistiskāks nelietis gluda, gangstera stila trakā zinātnieka formā, kuru atveidoja Cianelli.

Seriāls vispirms sākās kā scenārijs republikas nekad neražotam Supermena seriālam, kas tika atcelts pēc tam, kad radās dažādas problēmas saistībā ar slavenā un populārā komiksu varoņa tiesību nodrošināšanu.

Noslēpumainais ārsts Sātans vēlāk tika pārtaisīts turku valodā kā “The Deathless Devil”.

Gubernators Bronsons, kurš Bobu Veinu audzināja no bērnības pēc viņa vecāku nāves, tiek nogalināts no trakā zinātnieka, kurš tiecas pēc pasaules kundzības, vārdā doktors Sātans. Baidoties, ka viņa nāve varētu būt tuvu, tāpat kā visiem pārējiem, kas bija pret Doktoru, gubernators vispirms uztic Veinam noslēpumu par savu pagātni. Boba tēvs patiešām bija ārpus likuma Vecajos Rietumos, kurš cīnījās pret netaisnību, nēsājot ķēdes pārsegu un atstājot kā vizītkarti nelielas satītas vara čūskas.

Pēc aizbildņa nāves Veins nolemj adoptēt sava tēva Copperhead personību un pārsegu. Tikmēr ārstam Sātanam ir nepieciešama tikai profesora Skota izgudrotā tālvadības ierīce, lai pabeigtu savu slepkavu robotu armiju un iegūtu visu nepieciešamo spēku un bagātības.

Varagalva cīnās ar doktoru Sātanu, izglābjot profesoru un citus un neļaujot doktoram pabeigt savu sazvērestību.

https://en.wikipedia.org/wiki/Mysterious_Doctor_Satan

20 - The Monster and the Ape bija 26. seriāls, ko izlaida “Columbia Pictures”, un tas tika izdots 1945. gadā.

Titula briesmonis ir "Metalogen Man" - robots, ko radījis profesors Franklins Arnolds. Pēc sava izgudrojuma parādīšanas robotu nozog profesors Ernsts ar sava apmācītā pērtiķa Tora palīdzību. Kens Morgans vada mēģinājumus atgūt nozagto robotu.

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Monster_and_the_Ape