Cita labāka realitāte jeb stāsts kā es bez drāmas lietoju Hyundai Ioniq electric (28 kWh) jau ceturto gadu

28.01.2024

Kopš aizsāku publicēt manus lietotā elektroauto eksperimenta rakstus, komentāros bieži vien uzradās kāds mūsu lasītājs, kas brauc ar tieši tādu pašu Hyundai Ioniq electric auto un kam pieredze ir krietni pozitīvāka. Lai nav viņam sadrumstaloti jādrukā sava pieredze pie dažādiem rakstiem, piedāvāju viņam iespēju sagatavot plašāku rakstu un to publicēt vienā gabalā. Paldies, ka tas ir izdarīts un tagad mūsu lasītāji var iepazīties ar pieredzējušāka Hyundai Ioniq electric īpašnieka stāstu.

Pēc Kristapa uzaicinājuma, vēlos uzlabot Kursora labo slavu EV lietotāju vidū un palielināt klišķu skaitu (joks, protams). Ja nopietnāk, tad tāpēc, ka piegriezās lasīt un klausīties “pekstiņus” par auto, kuru lietoju ikdienā jau ceturto ziemu jeb nedaudz vairāk par trīs gadiem.

Šo motivāciju pastiprina arī tas, ka redzu daudz naivu komentāru Kristapa rakstam ar tekstiem “objektīvā patiesība”, “uzupurējies sabiedrības labā”, “labs eksperiments” utt. Ņemot vērā savu pieredzi, nolēmu šo uzrakstīt, lai cilvēki padomā un saprot, ka ar šo auto var iegūt citas daudz pozitīvākas emocijas un labāku pieredzi jeb, ka pastāv pavisam cita labāka realitāte. Cilvēkiem, kuri gaida drāmu vai ICE auto noliešanu ar mēsliem un EV glorificēšanu, iesaku tālāk nelasīt.

Ievads jeb kā es vispār izdomāju un nonācu līdz EV pirkšanai

Neesmu vairs puišelis, ar auto braucu jau dažus gadu desmitus un no bērnības man vienmēr ir patikuši visādi elektroniskie stereo un video aparāti un vēlāk jau citi gadžeti. Tāpēc “tālajā” 2020. gadā, pēc pāris gadu braukšanas ar divgadīgu dīzeļa SUV, sāku pastiprināti pētīt un testēt hibrīdus un pēc tam jau kaut kā nemanot nonācu pie EV. Galvenā motivācija mainīt auto – galīgi nepatika esošā auto variators (tā arī pāris gados nepieradu pie tā) un, nu protams, salīdzinoši lielās degvielas izmaksas.

Braucu vidēji 40-60 km dienā, aptuveni reizi mēnesī uz laukiem 130km uz vienu galu, gadā tie sanāk aptuveni 15-18 tūkstoši kilometru. Pabraucu ar dažiem hibrīdiem, it kā ok, bet kaut kā nebija tā sajūta, ka man to vajag. Pievērsos EV izpētei, budžets bija līdz 20k vai pēc iespējas mazāk, drīzāk jau kaut kur ap Kristapa maģiskajiem 15 tūkstošiem:)

Kāpēc tieši Ioniq?

Nekāda lielā EV izvēlē tajā brīdī ar šādu budžetu nebija, visādi mikroauto kā I-miev, vecie ļoti nesmukie Leaf, pirmie i3 ar mazo bateriju, Ioniq, Zoe, eGolf ar mazo bateriju un paši dārgākie bija otrās paaudzes Nissan Leaf. Kāda pusgada garumā veicu pamatīgu interneta vai drīzāk EV auto forumu izpēti (pārsvarā vācu, jo protu vāciski), lai saprastu cik katrs auto var nobraukt, kāds patēriņš, kādas ir lietošanas problēmas utt. Bija parādījies Fiqsy ar jaunām Zoe, paņēmu nomā patestēt, it kā ok, tikai aiz manis vietas praktiski nebija, reāls mazauto, pie tam jauns tāds maksāja ap 35-40k, kas auto izmēram ir neadekvāta summa.

Auto, protams, meklēju Vācijas mobile.de no dīleriem, gandrīz nopirku 2018. gada Zoe ar 40kWh bateriju, bet pārdevējs nepatika un auto it kā bija no Francijas ievests Vācijā, kas likās dīvaini. BMW i3 nepaņēmu, jo auto ir tikai 4 vietas un ar mazo akumulatoru nebija jēgas ņemt. Kaut kā trāpījos Ioniq vācu forumā, kur salasījos visu to labāko, par patēriņu utt. Nu āķis bija lūpā, sapratu, ka man to vajag, nedaudz mulsināja auto mazais akumulators, bet izskatījās, ka ar minimālajiem 140-150km vajadzētu pietikt, papildus speciāli izbraucu testu ar mazlietotu Ioniq Hybrid (pie dīlera tieši viens tāds tirgojās, elektrisko uz vietas nebija, jo nebija pieprasījuma), lai redzētu auto salona izmērus un interjeru, viss likās ok.

Pirkšana un atvešana

Pārdevu savu džipu un pāris nedēļas vēlāk, rudens beigās atradu mobilē savu 2017. gada Ioniq ar 104 tūkstošu km nobraukumu, Style komplektācijā. Cik sapratu auto bija piederējis kādas nelielas būvfirmas vadītājam. Auto līdzi nāca ziemas riepu komplekts uz diskiem, visi apkopju papīri, mājas uzlādes vads un dažas virsbūves skrambas. Pārdevējs bija diezgan pretīmnākošs, jo sarunāju, lai pārskrūvē ziemas riepas un pirms vešanas uzlādē auto (pirku auto novembra beigās pie mums jau bija sals un plānotā piegāde bija decembra sākums). Parakstījām Kaufvertrag ar e-pasta palīdzību, pārskaitīju naudu un Kurbads automašīnu atveda nedēļas laikā, par transportu samaksāju ap 600 eiro ieskaitot PVN. Auto ieradās Kurbada bāzē Rumbulā decembra sākumā, viss kā sarunāts, Kurbads nodeva man auto ar visu auto dokumentu paketi. Uz turieni pasaucu numura salīdzināšanu (ir tāds pakalpojums CSDD, kur izbrauc uz vietas, cena atkarīga no attāluma līdz CSDD), tad braucu uz CSDD pēc jaunajiem numuriem jeb reģistrēt auto. Pēc tam atpakaļ pēc auto, kā tagad vēl atceros, ka sākumā nemācēju auto ieslēgt (vienkārši nesapratu, ka auto jau ir ieslēgts, jo nekādas skaņas taču nav, biju ieslēdzis tikai instrumentu režīmā un tad braukšanas režīmu nevar ieslēgt) un jau sāku domāt, ka kaut kas ar auto nav kārtībā, jo ātrumā nevar ieslēgt. Pēc minūtēm 5 sapratu un veiksmīgi bez blamāžas izdevās tikt no Kurbada bāzes ārā.

Auto bija uzmontētas pasvaigas Michelin ziemas riepas, kā vācietis solīja, vasaras uz baltajiem oriģinālajiem diskiem bija līdzi bagāžniekā, ārā mīnus 5 grādi un auksts vējš, kamēr uzliku jaunos numurus, kārtīgi nosaldēju rokas, labi, ka sieva pa vidu ļāva savā auto pasildīties (bučas viņai). Turpat pie Kurbada vārtiem tapa bildes priekš KASKO. Nekāda valsts atbalsta tajā laikā vēl nebija, tas parādījās gadu vēlāk.

Pats auto un pieejamās komplektācijas

Hyundai Ioniq ir trīs komplektācijas – Trend, Style un Premium. Man ir Style pērļu balta krāsā ar 28kWh akumulatoru, LED dienas gaitas lukturi,  LED tuvie lukturi ar auto režīmu (ļoti labi, obligāti vajag šim auto), apsildāmi beņķi un stūre (apsildāmi krēsli ir absolūti obligāti visiem EV), laba adaptīvā kruīzkontrole ar pilnīgu apstāšanos, starp citu sakarīgs joslu asistents, atpakaļgaitas kamera, welcome gaismas durvīs un spoguļos, spoguļi apsildāmi un nolokāmi, miglas lukturi priekšā un aizmugurē, klimatkontrole, lietus sensors, loga pretaizsvīšanas sensors utt. (Kristapa premium variantam vēl nāk klāt ādas krēsli ar ventilāciju, bet ne vienmēr, memory vadītāja krēslam, aklo zonu asistents spoguļos un priekšējie parking sensori). Jau meklējot zināju, ka jāņem vismaz Style, trend variantu nemaz neizskatīju.

Auto ir trīs braukšanas režīmi, Eco – “penža style” vai ziemas režīms auto brauc apmēram kā divlitrīgs dīzelis, stipri mazāks uzrāviens kā Standart,  Standart – uzrāviens ļoti labs jeb lielāks kā pārsvarā pārējo auto, spiež sēdeklī iespiežot kārtīgi pedāli, Sport – “gribi skrieties, aiziet” auto kļūst ļoti rausteklīgs, reaģē uz mazāko pieskārienu pedālim, ilgstošu braukšanu šādā režīmā neesmu spējis izturēt, pārāk on/off stils. Ir daži moči, kuriem ir līdzīgi, vai nu pilna gāze, vai nē.

Vēl jāpiemin, ka auto ir 4 reģenerācijas līmeņi jeb precīzāk trīs pakāpes un viena kurā auto ripo brīvgaitā, tos ļoti ērti var pārslēgt kustībā ar lāpstiņām aiz stūres.

Patēriņš un nobraucamais attālums

Zemais patēriņš laikam bija viens no galvenajiem iemesliem kāpēc izvēlējos tieši šo EV. Interneta dzīlēs varēsiet viegli atrast, ka Ioniq ir patēriņa līderis starp visiem pieejamajiem EV, to ir apstiprinājuši daudz dažādu EV ekspertu un ne vienu reizi vien. Man pašam vislabāk patīk Bjorn Nyland EV eksperta YouTube video (vispār Bjorna video iesaku visiem noskatīties, pirms EV pirkšanas, viņš ir testējis gandrīz visus tirgū pieejamos EV), ļoti pamatīgi un uzskatu arī diezgan profesionāli. Ioniq patēriņa ziņā ļoti tuvu ir vēl tikai Tesla Model 3, kas ir aptuveni divas reizes dārgāks auto.

Un tā konkrētāk visi patēriņa cipari ar Standart braukšanas režīmu un ieslēgtu pilnu klimata kontroli auto režīmā (ziemā 19-20 grādi, vasarā atkarībā no karstuma ārā no 22-24 grādiem), vasarā ideālos apstākļos (plus 20-25 grādi) patēriņš tiešām ir ap 10kWh/100km, ir fanāti vācu forumos, kuri brauc arī pat zem 10kWh, bet nu es tāds neesmu, man Standart režīmā vasarā ir aptuveni no 10.5-11.5 kWh uz 100km. Ņemot vērā to, ka klimata kontrole un pati auto vadības sistēma kopā tērē ap 1.5 kW, tad nobraucamais attālums no 100 līdz 15% ir nedaudz virs 200km. Normāls braukšanas režīms gariem gabaliem ir tāds , ka nobraucam 160-180km un tad lādējam līdz 220 un tad atkal braucam. Auto GOM (guess o meter) šad un tad ir rādījis arī pāri 240km pēc pilnas uzlādes, bet godīgi nekad vairāk par 200-215 km ar vienu uzlādi neesmu braucis, nav bijusi vajadzība arī braukt līdz pilnīgi tukšai baterijai, parasti garākos braucienos lādēju jau pie 30-40km atlikuma.

Atzīšos, augot pieredzei un dūšai, esmu vienreiz atļāvies nobraukt līdz turtle mode jeb bruņurupuča režīmam, kā arī pāris reizes pagājušajā vasarā esmu mēģinājis hypermiling, kādu gabalu braucot aiz smagā, bet nevelkoties, darīju to tāpēc, ka negribējās pa ceļam lieku reizi lādēties, vienreiz no Lietuvas, kādus 20km, bet tik un tā beigās iebraucu Vecumniekos uzlādēt un otrreiz braucot no Ventspils pēc Tukuma līdz Rīgai, šajā reizē tas reāli nostrādāja, nevienu reizi gan neesmu speciāli vilcies vai ziemā slēdzis ārā apkuri, lai kaut kur tiktu, īpaši Rīgā, kur uzlādes tagad ir uz katra stūra.

Vēl jāņem vērā tas, ka Hyundai auto GOM jeb nobraucamais atlikums samazinās nelineāri, ar pilnu bateriju tas notiek lēnāk un jo tukšāka baterija, jo atlikušie km krītas straujāk.

“Viss ir slikti drāma vai varbūt tomēr nē” jeb patēriņš ziemā un kas ietekmē patēriņu

Sākšu ar šo gadu laikā novēroto, kas visvairāk ietekmē patēriņu, protams, ka tā, pirmkārt, ir temperatūra (tīra fizika un ķīmija – elektronu kustība un ķīmiskā reakcija baterijās būtiski palēlinās bateriju temperatūrai nokrītot zem nulles). Jaunie EV pārsvarā visi nāk ar aktīvu baterijas sildīšanas/dzesēšanas sistēmu, bet Ioniq classic ir tikai pasīva sistēma, kas faktiski ir lūka pa vidu zem aizmugurējā beņķa ar ventilatoru tajā, pārsvarā domāts baterijas dzesēšanai, jo karstums baterijai kaitē vairāk kā aukstums. Facelift modelim no 2019. gada jau ir aktīvā baterijas dzesēšana/apsilde.

Otrā lieta, kas būtiski ietekmē patēriņu vasarā ap 10-15%, ziemā es pat teiktu visi 20%, ir ceļa seguma stāvoklis, tātad vasarā lietus un ziemā putenis vai slidens ceļš. Šoziem es personīgi sasniedzu ziemas patēriņa rekordus, jo ilgstoši sniga un aukstums bija stipri lielāks par mīnus 10 grādiem, “sliktākajā” nedēļā patēriņš bija stabili virs 20 kWh no 22-25 kWh, iepriekšējās trīs ziemās godīgi, šāds patēriņš virs 20 kWh bija varbūt pāris reizes, kad bija netīrīti ceļi un mīnus 15 grādi. Ceļus, izskatās, pie mums ziemā tīra arvien sūdīgāk. Parasti, ziemā ja ceļš tīrs, patēriņš ap mīnus 10 gradiem ir ap 18-20 kWh. No mīnus 5-10 grādiem ap 17-18 kWh, ap nulli 15-16 kWh, mazos plusos 13-14 kWh un virs plus 10 grādiem jau ap 12 kWh uz 100 km.

Svarīgi pieminēt, ka, tūlīt pēc uzlādes, ziemā patēriņš ar siltu auto un bateriju ir stipri zemāks, tāpēc prātīgi ziemā ir veikt uzlādi uz konkrētu laiku un atķeksēt arī priekšapsildi, manam auto tas ir iespējams tikai ar piespraustu uzlādes vadu. Jebkurā gadījumā, neuzskatu lielo ziemas patēriņu par kaut kādu īpašu traģēdiju, varu nobraukt pilnas divas dienas ar rezervi jeb 120-130 km, pat, ja sanāk pastāvēt sastrēgumos un pamīcīties sniegā un atbraucot mājās atlikums ir ap 60-70 km, tad lieku reizi pa nakti pielikt pie lādētāja, neuzskatu par kaut kādu īpašu neērtību, lielajā aukstumā pat speciāli lieku biežāk pie lādētāja, lai uzstādītu priekšapsildi un no rīta nākot pie auto tas būtu silts un logi jau būtu atkusuši.

Uzlāde

Pēc specifikācijas Ioniq AC uzlāde ir ar 1 fāzi līdz 6.6kWh stundā, DC uzlāde līdz 70 kWh stundā. Manā gadījumā pirms auto iegādes biju jau izpētījis kā lādēt šo auto un sapratu, ka wallbox ir lieka naudas tērēšana, jo auto ir salīdzinoši neliela baterija un ar oriģinālo 11A lādētāju (granny cable) pa nakti auto tiek pilnībā uzlādēts.

Sarunāju elektriķi, ierīkoju uz mājas ārsienas IP65 rozeti ar pietiekami resniem vadiem un atsevišķu drošinātāju/automātu savā sadales skapī. Tā kā oriģinālā uzlādes vada garums bija pāris metrus par īsu, tas pats elektriķis uztaisīja 8m pagarinātāja vadu ar ūdens izturīgiem spraudņiem. Auto vasarā lādējas ar 2.2-2.4 kW jaudu un ziemā lielā aukstumā 2-2.2 kW. Cipari iegūti ar Carscanner aplikāciju no auto BMS sistēmas. 99% no savām uzlādēm lādēju mājās pa nakti.

Publiskā uzlāde un uzlādes izmaksas

Pirms trīs gadiem reāli bija tikai e-mobi (DC 50 kW) un nedaudz Elektrum uzlādes tīkli (pārsvarā tikai AC 22 kW, kur es varēju dabūt max 6.6 kW). Noslēdzu līgumu ar e-mobi un saņēmu pēcapmaksas karti, to arī pārsvarā izmantoju. Pie DC lādējos diezgan reti, reizēm ceļā no vai uz darbu, ja esmu paslinkojis un neesmu uzlicis lādēties auto vai tad, kad braucu garākus braucienus. Vai kā šoziem vienreiz sanāca, ka nebiju uzlicis ķeksi izvēlnē un mīnus 17 grādos no rīta ierados pie auksta auto ar 23 km atlikumu. Tad pirmo reizi novēroju tā saucamo cold gating, jo aizbraucot 3 km līdz tuvākajai e-mobi uzlādes stacijai, auto sāka lādēties tikai ar 17 kW jaudu, baterijas temperatūra bija mīnus 8-10 grādi pēc BMS datiem, vispār tā uzlāde bija tāda dīvaina, jo sākumā pāris reizes man pēc uzlādes sākšanās izmeta paziņojumu, ka karte ir bloķēta un pārtrauca uzlādi, kāpēc tad varēju ielogoties uz uzsākt lādēšanu? Rezultātā nācās lādēt caur Mobilly aplikāciju, kas ir jaunais e-mobi operators. Uzlādes laikā baterijas temperatūra uzkāpa līdz nullei un uzlādes ātrums līdz 30 kW. Uzlādēju pietiekami, lai tiktu līdz darbam un vēlāk pa dienu netālu no darba uzlādēju vēlreiz, tad gan pie tāda paša e-mobi sāka ar 30 kW un dažu minūšu laikā sasniedza 46 kW, kad jau ņēmu nost, jo bija pietiekoši tai dienai.

Līdz šim lielākais uzlādes ātrums no DC ir bijis G. Astras ielā, ziemā ap mīnus 6 grādiem, piebraucu ar pustukšu bateriju patestēt jauno ātro 100 kW ladētāju, lādējās ar 62-64 kW praktiski uzreiz. Pie e-mobi 50 kW lādētājiem, lādējas vidēji ar 44-49 kW, parasti lādēšana sākas ar 40 kW un kāpj uz augšu, vasarā tas notiek straujāk, ziemā lēnāk.

Pie DC lādēju tikai līdz 80-83% jeb līdz brīdim kad auto sāk samazināt uzlādes ātrumu, lai nepārmaksātu par liekām uzlādes minūtēm. No kādiem 15-80% uzlāde ilgst 25-27 minūtes, kuru laikā uzlādējas ap 20-21 kWh, kas vasarā ir 170-180 km, izmaksas šobrīd 20 centi minūtē jeb 25-27 centi par kWh. Mājas uzlāde sanāk lētāk, jo kopējās izmaksas ar fiksēto tarifu ir ap 20 centiem, pirms gada bija biržas tarifs, tad bija dienas, kad varēja uzlādēt auto par 0 centiem par kW + sadale. Bet kā jau esmu teicis, nav jēgas ņemties ap sīkumiem, jo EV uzlādē starpība ir starp lēti un ļoti lēti. Dārgākā publiskās uzlādes kW cena bija iepriekš aprakstītajā gadījumā ziemā, kur sanāca ap 40 centiem par kW, bet uzlādēju tikai 6 kWh.

Tātad kopumā pa šiem gadiem vidējās elektrības izmaksas uz 100km, rupji rēķinot vasarā ap 2-2.5eiro, ziemā ap 3.5 eiro, pāris nedēļas ar 20-25 kWh patēriņu max 5 eiro uz 100km. Tāpēc neliku wallbox, jo neredzu ekonomisku pamatojumu tērēt ap 1000 eiro, lai palielinātu savu uzlādes ātrumu tikai trīs reizes no 2.4 līdz 6.6kW, jo nav starpība vai pa nakti auto lādējas trīs stundas no wallbox vai 9 stundas no rozetes. Pie tam wallbox uzliek papildus stresu mājas elektrotīklam, ja būtu auto ar 80 kWh bateriju un 11 kW AC lādēšanu, iespējams, liktu wallbox, bet tā neredzu jēgu to darīt. Vienu brīdi gribēju nopirkt 16A lādētāju ar 10m vadu, tas uzlabotu uzlādes ātrumu pusotru reizi, bet galvenais nevajadzētu pagarinātāju, tā arī vēl domāju vai vajag.

Piedzīvotās neērtības vai lietas, kas nepatīk vai kaitina

  • Auto jālādē reizi nedēļā vasarā vai reizi divās dienās ziemā, jāsarullē vads, kurš kādreiz ir slapjš un nedaudz netīrs, neuzskatu, ka tā ir īpaša neērtība, bet lādēt reizi nedēļā vai divas reizes mēnesī būtu foršāk, lielāka baterija būtu ērtāk, bet nav obligāti, ņemot vērā dienas nobraukumu, un to daļēji atsver mazais patēriņš.
  • Braucot garākus gabalus pirmo reizi šajā maršrutā, ir jāpaskatās vai un kur pa ceļam ir lādētāji. Pēc pieredzes, Latvijā tie ir ar aptuveni 50 km intervālu uz visiem lielākajiem ceļiem un gar jūru. Var nākties pagaidīt pie lādētāja kamēr tas atbrīvosies, ilgākais laiks, ko esmu gaidījis ir bijusi pusstunda, jo pagājušajā vasarā Teslas Model Y īpašnieks vācietis Kuldīgā bija aizgājis iepirkties atstājot auto bez uzraudzības un tas bija beidzis lādēties, caur operatoru sanāca sazināties un šis atnāca atbrīvot vietu, beidzot varēju atsvaidzināt valodas zināšanas un papraktizēties savu vācu valodas slikto un kaunināšanas vārdu lietošanā.
  • Nav attālinātas auto vadības iespēja caur aplikāciju, nevar attālināti ieslēgt/izslēgt lādēšanu, priekšapsildi utt. Jaunākam facelift modelim jau ir aplikācija.
  • Mēdz apsalt logs no iekšpuses, kausējot vaļā, pil piles uz paneļa, kas ir plastikāta un ir viegli notīrāms.
  • Logu slotiņas stāv neapsildītā vietā, rezultātā ziemā parasti apsalst, derētu loga apsilde, vai slotiņu vietas apsilde, šī gan ir izplatīta daudzu citu auto problēma, sievas dīzelim ir elektriski apsildāms logs, kas šo atrisina.
  • Pēc DC uzlādes beigšanas un kabeļa atvienošanas auto pāriet instrumentu režīmā, kas nozīmē, ka viss ieslēgtais (radio, klimats, gaismas utt) tajā brīdī tērē mazo 12v aķi, sanāk ātri nolikt vadu un steigties ieslēgt auto līdz galam.
  • Auto stūre ir ļoti jūtīga, ja nav ieslēgts līniju asistents, tad lielā ātrumā ir vairāk jāpiestūrē kā sievas dīzelim, toties pa pilsētu ir vieglāk griezties.
  • Lielā aukstumā braucot ātrāk par 90 km/h, jāslēdz siltums uz logu, jo auto režīmā vadītāja puse mēdz svīst ciet, to gan esmu novērojis arī sievas dīzelim.
  • Uz slapja vai slidena ceļa auto daudz spolē, vienreiz paliku pie Āgenskalna tirgus nelielā slīpumā bedrē uz ledus, pats nevarēju tikt ārā, kamēr viens garāmgājējs nedaudz iestūma.
  • Sport režīms ir ļoti rausteklīgs, knapi pieskaries pedālim, ka auto jau lec uz priekšu, tāds on/off princips, bet tāpēc laikam tas arī  ir sport režīms :).
  • Manam auto nav priekšējo parking sensoru, šeit mierīgi var iztikt ar pieredzi un auto gabarītu izjūtu.
  • Lietus sensora režīms dažreiz aiziet crazy režīmā, sāk tīrīt ar pārāk lielu ātrumu, parasti kad smalki smidzina.
  • Samērā slikta redzamība caur aizmugurējo logu bagāžnieka vāka dizaina dēļ, vispār pārkāpjot no sievas dīzeļa, sajūta ka sēdi gandrīz uz asfalta un brauc kā tankā, jo šaurāki logi.
  • Mans 62 kg smagais suns negrib spiesties hečbeka tipa bagāžniekā, nākas braukt ar sievas dīzeli, ja jāved suns un/vai sievasmāte.
  • Pēc otrās ziemas ar mūsu sāli uz priekšējiem spārniem parādījušies mazi dzelteni rūsas punktiņi.
  • Esošais uzlādes vads man bija nedaudz par īsu un vispār uzlādes ports ir kreisajā sānā aizmugurē, kas nozīmē, ka pie uzlādes stacijām pārsvarā jābrauc klāt atpakaļgaitā.
  • Auto ir zems, ziemā pa Pļavnieku iekšpagalmiem ar izbrauktām risēm ir uzmanīgi jābrauc, ir zināmas grūtības iekāpt un izkāpt, ja noparkojies pie pašas apmales.
  • Galvenā problēma, kas šobrīd besī ir tas, ka decembra sākumā pēc straujas temperatūras krišanās parādījās parazītstrāva, kas nosēdina auto 12v akumulatoru. Dīleris pie apkopes nevarēja saprast, kas tas ir, kas ņem 2A, visdrīzāk kādā kontaktā zaļais iemeties vai masa kaut kur nav, rezultātā auto pilnībā neizslēdzas, problēma pastāv grādos ap nulli, lielajā aukstumā kamēr stabili mīnusi viss ir ok, pēc divām nedēļām ir pieraksts servisā, tad nu meklēsim kamēr atradīsim.
  • Auto piekare ir domāta gludiem ceļiem, noregulēta diezgan cieta, bruģis vai grants ceļi nav īsti piemēroti.
  • Ļoti švakas tālās gaismas, jo tālajiem ir parastā halogēna lampa ar blāvi dzeltenu gaismu.
  • Mēdz iesalt uzlādes vāciņš, bet tas risinās viegli, roka jau piešauta :).

Labumi un ērtības jeb lietas, kas man šajā auto patīk

  • Braukšana dinamika jeb vienmēr pieejamais griezes moments, neskatoties uz mazo Zs skaitu (tikai 120 zirdziņi). Standarta režīmā ir ātrāks par lielāko daļu ICE auto, sporta režīmā uz sausa asfalta vienkārši lido, sākumā pirmajā vasarā izpriecājos, skrienoties ar dažiem BMW un citiem sportistiem, lielākā daļa, īpaši tie ar rokas kārbu, ir palikuši nopakaļus, auto stabili ir ātrāks arī par daļu pēc papīriem jaudīgāku EV, piemēram, par Enyaq vai PSA grupas auto.
  • Ļoti mazais patēriņš jeb degvielas vai enerģijas izmaksas, no stabiliem dīzeļauto 10-15 eiro uz 100 km uz 2-3 eiro uz 100km.
  • Klusums un miers braucot, īpaši paātrinoties, nekādas motora “mocīšanās” skaņas, varēja gan būt labāka skaņas izolācija, facelift it kā tā ir labāka.
  • Salona apsilde, īpaši ziemā, jebkuros grādos salons silts trīs minūšu laikā. Ar atrāvienu visātrāk uzsilstošais auto, kuru nācies līdz šim lietot. Man ir bijuši auto ar papildus sildītājiem, taimeriem utt.
  • Auto ir labi izsvarots un ar zemāku smaguma centru, tāpēc turās uz ceļa ļoti labi, īpaši ziemā brauc ļoti stabili, pāri visām šļurām/putrām nenēsā.
  • Ļoti patīk un nepārtraukti lietoju reģenerācijas režīma pārslēgšanas lāpstiņas,  parasti slēdzos starp pirmo un brīvgaitu, retāk otro. Trešo stiprāko līmeni izmantoju ļoti reti un ziemā uz slidena ceļa trešais līmenis var būt bīstams, jo bremzē diezgan strauji un auto aizmuguri uz slidena ceļa var nedaudz nēsāt, principā lāpstiņas ir mans “must have” nākamajiem EV.
  • Ir labi, ka auto nav pārāk liels akumulators, jo garākos izbraucienos nākas ik pēc divām trīs stundām lādēties, kas ir ļoti noderīgi, man bērni, principā, ilgāk par stundu pusotru nevar mierīgi nosēdēt un pašam arī nepatīk ilga sēdēšana.
  • Pietiekoši liels salons, lai ģimene ar trīs pusaugu bērniem var braukt nedēļas nogalēs pa Latviju vai Baltiju. Bagāžniekā visiem pietiek vietas mantām, salona aizmugurē vietas vairāk kā Golfā.
  • Patīk kā strādā elektroniskās fīčas, atpakaļskata kamera par kārtu labāka kā bija iepriekš džipā.
  • Ļoti labas tuvās LED gaismas un automātiskas gaismas, ieslēdz auto režīmā un aizmirsti par šo slēdzi, auto smuki pats slēdz no dienas uz tuvajām un atpakaļ. Tālās gan pašam jāslēdz, bet no tām nav liela jēga un reti kad sanāk tās slēgt.
  • Stūres apsilde, sēdekļu apsilde, režīmā viena lampiņa, pēc pāris minūtēm dupsis jau cepās, līdz šim neesmu redzējis nevienu, kurš ar sēdekļu apsildi ir spējis nobraukt ilgāk par 5 minūtēm.
  • Pietiekoši ērta sēdēšana vadītājam ar W35L34 izmēra džinsām un 105kg rumpja kopējo dzīvsvaru, sēdekļu materiāls tāds, kas nesmērējas,

Šīs parasti EV reklāmās piesauktās lietas izmantoju diezgan maz

  • Šad un tad izmantoju sabiedriskā transporta joslas. Kādreiz no darba sanāca vairāk izmantot, laiks ietaupījās, īpaši ziemā. Vasarā braucu ar moci.
  • Reizi gadā parkojos Rīgas centrā, arī Vecrīgā. Pēdējā laikā gan tas jau, cik sapratu no elektroauto grupas, paliek problemātiski.
  • Regulāri vasarā braucam ar ģimeni uz Jūrmalu peldēties vai pastaigāties gar jūru, nav jāmaksā par iebraukšanu. Sīkums bet patīkami, suns gan nav starā.

Remonti un apkopes

Tā kā baterijai ir 8 gadu vai 200 000 garantija, tā vēl joprojām reizi gadā eju apkopi pie dīlera, apkope līdz šim bija no 150-200 eiro, uz 150’000 km pirms nedēļas paņēma 270 eiro, par salona filtra, dzesēšanas šķidruma maiņu, darbs 2 stundas par 85 eiro stundā bez PVN. Cenas kosmoss, bet nu pēdējā reize, pēc tam citur.

Remonti – līdz šim ir bijis servisā ar 12V baterijas problēmu, un ar tukšu kondicionieri abi garantijas laikā, mainīja kaut kādus savienojumus. Pēc tam nesaldēja, it kā sataisīja ar trešo reizi, tikai nākamajā vasarā, tieši pēc garantijas atkal nestrādāja kondicionieris. Iizrādījās caurs radiators, ko nomainīju par dažiem simtiem, vēl tikko nopirku jaunu 12V akumulatoru par 60 eiro, bet tas izrādījās lieki. Izskatās, ka būs jāmaina bremžu diski un kluči aizmugurē (detaļas ap 100 eiro plus darbs), jo tie bezdarbības dēļ ātri norūsē. Un papildus tam pēc ziemas priekšā sākusi grabēt viena atsaite (atsaite 20-30 eiro + darbs). Visādi citādi pa Rīgas bedrēm auto piekare turas negaidīti labi, laikam Hyundai pie tās ir piedomājuši un īpaši pastiprinājuši.

Uzturēšanas izdevumi

OCTA nedaudz lētāka kā sievas dīzelim, precīzi neatceros, ap 70 eiro, KASKO 250-300 eiro robežās, sievas dīzelim nedaudz mazāk, jo vecāks auto un lētāks.

Tehniskā apskate 34 eiro ar centiem, vienīgais aizrādījums līdz šim par atsaiti un mutiski par riepu protektora atlikumu 4 mm. Ceļa nodoklis nav. Riepas pagaidām neesmu pircis, izskatās, ka uz nākošo ziemu vajadzēs pirkt, domāju ar populāru izmēru 205/55R16, četros simtos eiro vajadzētu ierakstīties.

Kopā rēķinot apkopi, apdrošināšanu, tehnisko apskati sanāk aptuveni 600 eiro gadā, plus remonti vidēji kādi 100-150 eiro, riepas 100 eiro, elektrības izmaksas uz 15 000 nobraukumu ap 450 eiro (pie vidējā patēriņa 15 kWh un kWh cenas 20 centi). Rupji rēķinot, šobrīd sanāk aptuveni 0.09 eiro jeb 9 centi par nobraukto km, neskaitot vērtības zudumus, spriediet paši, vai tas ir daudz vai maz.

Vai es šodien atkal pirktu šo auto?

Jā un nē, tā kā tehnoloģijas attīstās strauji un mazlietotu EV tirgū cenu kategorijā līdz 20 tūkstošiem šobrīd ir stipri lielāks piedāvājums, ieskaitot Ioniq Facelift modeli. Domāju mana šodienas izvēle būtu starp Ioniq Facelift, VW ID.3 un iespējams Nissan Leaf ar lielo bateriju.

Ioniq Facelift ir aplikācija, par nepilniem 100km lielāks range, bet sliktāks ātrās DC uzlādes ātrums, VW ID.3 ir uz EV platformas būvēts auto, bet nepatīk skārienjūtīgo pogu daudzums, Nissan Leaf nāk līdzi sākotnējās ātrās uzlādes problēmas un salīdzinoši liels patēriņš. Vēl var izskatīt eGolf ar 136 Zs, siltumsūkni un virtuālo kokpitu, un, protams, Ioniq ar 28kWh bateriju, vēl ir otrās paaudzes Kia Soul, bet nu tas dizains.

Visi šobrīd jau bļauj kur tad Kona? Manuprāt, pirmajai Konai ir stipri maz vietas aizmugurē, tikko iznākušā jau būtu variants, tikai ne par jaunas cenu. Varbūt kādu auto esmu palaidis garām, bet šie ir pirmie, kas ienāk prātā. Jebkurā gadījumā būtu jāpēta tuvāk un jāpatestē, lai veiktu pamatotu izvēli.

Nobeigums

Apsveicu visus, kuri spēja izlasīt šo nedramatisko un garlaicīgo palagu līdz galam. Mans mērķis nebija kādu pārliecināt, ka obligāti ir jāpārdod ICE un jāpērk EV, lai katrs pats domā un izvēlas to, ko uzskata par labāko sev. Tikai pirms izlemiet par labu vienam vai otram variantam, pameklējiet kārtīgi informāciju, tā ir pieejama internetā lielos daudzumos.  Tāpat salīdziniet daudz maz respektablu nozares ekspertu vērtējumus kā arī uzziniet par praktisko lietošanu no auto īpašniekiem konkrēto auto forumos. Par konkrētā auto reālo nobraucamo attālumu info var atrast arī  Google ierakstot konkrētā auto nosaukumu un frāzi “real world range”.

Es zināmā mērā noriskēju un risks visnotaļ attaisnojās, esmu ar šo auto ļoti apmierināts un cerams, ka šis raksts kādam noderēs, izvēloties tieši sev piemērotāko auto. Un nē, šis nav reklāmas raksts un auto netaisos pārdot, jo tas labi pilda savu funkciju, akumulatora SoH vēl joprojām rāda 100%, pielādē tik un brauc!

P.S. Dīzelis man ir tikai tāpēc, ka savulaik bija nepieciešams 7vietīgs auto, lai var vienlaicīgi vest sievasmāti un suni, un visiem bērniem būtu pietiekami vietas, bet šobrīd sāku izskatīt tā nomaiņu pret pietiekoši lielu 5 vai 7 vietīgu EV, jo tādi beidzot ir kļuvuši mazlietoti, jauniem EV vēl ir pārāk uzpūstas cenas.

P.P.S Kristap, tas, ka tev mazāk gribas sex, galīgi nav EV vaina, tas ir vecums, daži to atrisina ar stipri jaunākām mīļākajām, citi pērk močus…..
https://kursors.lv/2024/01/28/cita-labaka-realitate-jeb-stasts-ka-es-bez-dramas-lietoju-hyundai-ioniq-electric-28-kwh-jau-ceturto-gadu/